Skall gjuta till 15m² till befintlig garageplatta på ett suterränggarage. Under hela plattan är berget tämligen närvarande, men det är inte mycket att göra åt. Jag har i vilket fall minst 30 cm överallt, utom på ett par tre ställen utefter långväggen där kantbalken kommer att vara nästan dikt an berget. Befintlig platta som denna del skall ansluta till är isolerad med 50 mm cellplast lagd direkt på komprimerad sand, därefter 85-100 mm platta på den.

1. Hur djup/bred behöver kantbalken vara ? Räcker 200 mm djup och 300 mm bredd (djupet är mitt problem p.g.a. berget) ? Väggarna består sedan av Lecablock som muras upp på plattan.

2. Är det möjligt att göra som jag skissat på bilden ? Med tanke på berget och att plattan skall göras avfasad i ena kanten så känns det väldigt stökigt att få till det med kantelement. Därför var tanken en träform.

3. Är det några problem rent konstruktionsmässigt att bara ha cellplast i mitten och kantbalkarna oisolerade ? Så är det idag, och jag har inget behov av golvvärme eller 20°C i garaget. Visserligen tänkte jag lägga Isodrän på utsidan ända ner där den får plats, men jag har som sagt berg rätt tajt.

4. Hur skall kantbalkarna armeras ? 2-3 st 12 mm parallellt i botten och villabyglar upp till nätet & 12 mm i toppen på var 60:e cm ? Gärna några bra länkar, av andra trådar förstår jag att allt man hittar i handböcker/internet inte är att lita på...

5. Vad behöver jag själv (utöver vad betongbilskillen kanske har) för att få till plattan jämn o.s.v. ? Det finns dock möjlighet att slipa den senare, samtidigt med den gamla plattan, när väggen mellan dem är skrotad och plattorna gjutits ihop.

Det är inte möjligt att spränga ur mer, så det är inget alternativ. Figuren visar ett av de värsta ställena, generellt under plattan så är det möjligt med lite mer makadam och betydligt mer (befintlig) sand.



Tacksam för svar. Jag hade ju tänkt leja bort allt, men då blir det nog inget gjort före snön så det verkar som att jag får göra även detta själv. Har gjort det mesta på huset innan, men aldrig gjutit platta eller murat Leca.
 
  • gjutaplatta.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver är en konstruktör som räknar ut laster och dimensionerar armering, betong och cellpast. Men framförallt någon som tar konstruktionsansvar.
 
Visst vore det underbart med "någon annan" som tog hand om allt. Och jag har faktiskt en byggare, KA o.s.v. som är knutna till jobbet. På takkonstruktionen och väggens bärighet även en konstruktionsfirma som räknar.

Men byggaren har egentligen tagit på sig för mycket, och bett mig fixa själv tillsvidare. Konstruktionsfirman kommer räkna på tak/väggar "när de har tid" (alltså inte plattan). Och det har de inte haft på länge. Det är lätt att hänvisa till fackmän, men den bistra verkligheten är att de varken har tid eller lust att engagera sig i småprojekt. Jag vet, för jag har jagat efter en byggfirma i ett halvår som velat ta helhetsansvar för mitt kanske p.g.a. markarbetet lite besvärliga projekt. Antingen får man göra småprojekten själv, eller också blir de inte gjorda inom närmsta året.

Kärnfrågan gäller dock kantbalkarna. Och ja, jag vet ungefär "hur", men det finns alltid många sätt att göra det på - allt efter omständigheterna. Innan jag skrider till verket med saker brukar jag vilja ha många olika "inputs". Är därför tacksam för kommentarer, som jag givetvis inte kommer att följa okritiskt !

Nu är i alla fall 15m³ berg borta, sprängt nere i backen alldeles bredvid gamla väggen, plus 7m garageuppfart med berg den också. Skall lägga dränering och hänga på lite till takrännorna på dagvattenavloppet innan plattjobbet.

Edit: Jag kommer naturligtvis att isolera kantbalken med cellplast där det finns plats, bilden visar som sagt "worst case".
Min huvudfråga är helt enkelt: Om jag nöjer mig med 100mm isolering istället för det standardelementen ger (200/300), kan jag gå ner på 200mm höjd på kantbalken och bygga kantramen själv ?
 
På en kvarsittande gjutform i frigolit (tex. en L-form med putsad utsida) som är 300 högt så blir kantbalken också bara 200mm tjock, så jag ser inget problem med att ha en kantbalk som bara är 200mm tjock - för oftast är den inte tjockare.

Jag menar dock att det kanske vore all idé att få tag på en konstruktör som dimensionerar plattans armering och tjocklek efter behov. Kanske räcker det om du har en kantbalk som är 150mm, då kan du ju bygga om en L-formsbit och fortfarande få vattentätt och om än bara 50mm isolering så dock isolering.

På fråga nummer 5 "Vad behöver jag själv (utöver vad betongbilskillen kanske har)" Planlaser, asfaltsraka, ev. vibrostav, sloda, decolitskiva på långt skaft, tur och absolut ingen gjutarfrossa.
 
Tack för svaret.
Planlaser (eller rotationslaser) m.m. har jag. Men angående fråga 5 så kommer jag troligen att anlita en bekant som är murare eller åtminstone försöka få byggaren att ta sig tid just i samband med gjutningen. Själv kommer jag inte att vara - man får ju bara en chans !

Har sett att den extra trycktåliga cellplasten även finns i 20 mm tjocklek. Den skulle jag troligen kunna använda. Annars överdimensionerar jag hellre och avvarar lite isolering.

En helt annan fråga - hur stort problem kommer man att få om man helt enkelt låter kantbalken utefter ena sidan stå på berget ? Det är homogent urberg. Denna tillgjutna plattans andra långsida (2.30 bort) kommer att armeras in i gamla väggens sockel, en sockel som stått i 30 år och under gruset också har samma berg. Jag vet att det bästa är om man kan "frilägga" plattan från berget, men jag velar lite. Det kommer dock inte vara några problem med dräneringen p.g.a. detta, det är mest principen jag funderar på. Man skall ju bygga på hälleberget eller hur det nu var ;-).

Bifogar några bilder. Det blir inga billiga kvadratmetrar, men är det bestämt så är det. Lite svårt att köra in i garaget just nu. Ändå har det redan hämtats fyra lastbilar med sprängsten.....
 
  • DSCN3139_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3137_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har ju så pass fast mark så lägg en vot på 150-200mm bredd och lägg ett par 12mm järn på kloss i botten och fäst 2 12mm järn i armeringsmattan så har du en tillräcklig förstärkning till väggarna.
 
Jo, det blev enligt skiss och ungefär så som Ni beskrev. Plattan är klar sedan någon månad och blev kanon, nu är jag "högre upp" i projektet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.