Hejsan.

Har köpt ett radhus med vidbyggt garage.
Garaget har tyvärr bara jord/grus golv och jag vill ha ett ordentligt golv.

Jag hade först planer på att bara regla upp ett golv oh lägga golvspån och sedan måla med en ordentlig färg som tål lite olja o vatten.

Men vet nu inte om jag har ångrat mig och kanske ska gjuta en platta istället?

Bil kommer aldrig att köras in i garaget då det helt enkelt aldrig kommer att få plats.

Vad kostar det att gjuta en platta om garaget är ca. 18kmv.
Jag kan gräva en del själv.

Någon som har tips på en firma eller dyl. i Upplands Väsby så vore inte det fel.

Men gärna tips och ideer, och om någon tycker att mitt förslag med reglat golv faktiskt kan funka så säg gärna det!

Mvh
Niklas
 
Ingen dum idé att göra reglat golv istället för betongplatta men, om du skall regla golvet så bör du nog ta bort garageporten, så att ingen av misstag får för sig att köra in en bil, någon gång i framtiden. ;)
Du får förståss markisolera ordentligt så att det inte blir fukt och mögel i konstruktionen.
 
Frågan är väl vad du skall ha golvet till . :D

Bara ha något mer lättstädat?
Bara något bättre att stå på?
Att ställa in tex. snickerimaskin på?
Som förvaringsutrymme?
Att meka typ cykel/gräsklippare på?

Hoppas du förstår var jag vill komma.

Ett alternativ (kanske inte passar dig men..) är ju att lägga in betongplattor.
bilder%5C415%5Cbild1_g12-k21-3.jpg
 
är Du inne på att gjuta, så innebär det en del jobb med att stämpa upp väggarna och gräva ut en del av det befintliga underlager. Man får förutsätta att det inte finns jord i nuvarande underlag, men om, så måste det bort. ca 400mm måste bort från överkant på nytt golv räknat. Lägg 200mm kapilär/sten/grus och packa, sedan 100mm frigolit, armeringsmatta och så slutligen 100mm betong. Forma med något lämpligt (playwood)
runt ytterkanterna. Finns det innerväggar, så gjut inte upp över dessa.
2 kbm gjutning (blir kanske över något, som du får vara beredd på att lägga där det behövs) ca 3000:-
Men med en blandare, så lägger du golvet själv, lite enklare att putsa efterhand. Men se till att börja tidigt, så du kan lägga hela golvet samma dag. så hade jag gjort, till en liten kostnad.
 
Det var ju skönt att höra att iaf någon anser att regling kommer att fungera! =)

Jag ska som sagt aldrig in med någon bil, utan det jag kommer att hålla på med i garaget är MC mekning. Och av just den anledningen så tänker jag måla med en olje tålig golvfärg, självklart får man se till att torka upp relativt omgående om man skulle drälla olja eller dyl. på golvet.

Jag kommer förmodligen att gräva ur någon cm i backen bara för att få ner nivån lite samt se hur det ser ut helt enkelt.

Plattor är inget alternativ anser jag, eftersom att jag vill ha ett jämt och inte "snor-kallt" golv.

Jag kommer att regla 30x30 för att få det lite stabilare och sedan lägga 22mm golvspån.

Jag ko mhelt enkelt fram till att just nu orkar funkar det inte så bra att gjuta, eftersom att garaget sitter ihop med ytterliggare ett garage och ska jag då gjuta så måse jag se till att det inte händer ngt med det andra samt att garaget då skulle behövas stadgas upp eftersom garaget då ska stå på plattan osv.

Så nääe det blir ett trä golv med tryckimpregnerade reglar!

Mera tips o förslag motages dock gärna!

Och vart köper jag billigaste markisoleringen?

//Niklas
 
Hej Niklas, hur blev det egentligen med garagegolvet? (såhär 14 år senare) :)
Blev det golvspån på reglar ? om så, blev det bra?
Har själv svinkalla plattor i garaget (fd carport) men skall göra om garaget till Mek och snickarverkstad (dvs ingen bil) så jag är nyfiken på hur det blev
Mvh Anders
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.