Ja nu måste jag fasen fråga... Funderade på att gjuta garageplattan i form gjord av lecablock pga priset och enkelheten, men nu när jag läst runt lite så funderar jag...
Jag hade tänkt anlägga färdig fin grusbädd packad och klar, och sen ställa ut leca i en rektangel så jag får de mått som garaget ska hålla i ytterkant.
Sen lägga markisolering (10cm) innanför dessa, sen armera och gjuta.
Men ska lecablocken muras ihop på något vis, och hur isf? Skulle ju bara bli en på höjden med denna teori.
Men sen kom jag på nästa sak...
Man brukar ju ha mer betong längst ut på plattor för att få mer styrka under väggarna, måste man göra så med garaget? Men väggarna kommer väl stå på lecablocken?
Då kommer man in på nästa fråga: syllen, kan den fästas i lecablocken då?

Eller ska jag mura två rader med leca på höjden och schakta ut mer av gruset ut mot kanterna och sen lägga markisolering så jag får 30cm betong längst ut men bara 10cm mer mot mitten med 10cm isolering under allt?

Kan inte nån förklara så även en trög en förstår?

Tack!
 
Hej!

Kantelement kostar ca 230kr/st. (L1200mm). Blir inte mycket.

Leca ska muras samt att du måste ha ett bärlager under samt lägga de nedre lecan i en armerad betongsträng.
Lecan bör även putsas på utsidan om du vill det ska hålla för vintrar.

Jag skulle gå på kantelement men jag är inte någon grundkille, någon annan har säkert andra synpunkter.

Hur stort garage?
 
Är det isoleringen i sockeln du är ute efter så kanske kantelement är att föredra. När det gäller lecan så är ett skift ovan färdig platta bra med hänsyn till panelen. Det är bra att få en sockelhöjd på minst 15cm till färdig panel om ni kör trä.
Vill du köra två skift med leca så ta armering mellan skiften. Finja har en bra beskrivning om du inte redan sett den.
 
-->sittinduck: Garaget är tänkt att bli 7x8meter.

--->Båda: Det låter nog som kantelement i L-form (frigolit) kan vara att föredra ändå, trodde det skulle förenkla att köra i leca men har nog ändrat uppfattning.
Ska gjuta platta på 100M2 för huset också och där tänkte jag använda L block, så då blir det kanske smidigast att beställa allt på samma gång ändå.

Men nu har jag iallafall fått förstå hur man går tillväga med Lecablocken, och det är alltid kul att lära sej något nytt:)

Tack för svaren.
 
Om jag skall vara lite "motvals käring" så röstar jag för lecablock, om du kör på 20X40X60 block så hamnar du på ungefär 3000kr för leca istället för ung 6000 för kantelement. Har själv använt Leca på tre grundar och tycker att det är smidigt och framför allt inte så ömtåligt som kantelement.
Gör en helt slät grusbädd, ställ Lecan i bruk lägg ut 100mm isolering ända ut mot lecan, lägg på 100mm ytterligare som dras in en bit från lecan (vips har man en kantbalk), på med armering, gjut i 100mm betong och man har en 100mm hög "ram" av leca som du spikar syllen i. "Ramen" är bra i ett garage då man får upp syllen en bit från färdigt golv.
 
Harley skrev:
Om jag skall vara lite "motvals käring" så röstar jag för lecablock, om du kör på 20X40X60 block så hamnar du på ungefär 3000kr för leca istället för ung 6000 för kantelement. Har själv använt Leca på tre grundar och tycker att det är smidigt och framför allt inte så ömtåligt som kantelement.
Gör en helt slät grusbädd, ställ Lecan i bruk lägg ut 100mm isolering ända ut mot lecan, lägg på 100mm ytterligare som dras in en bit från lecan (vips har man en kantbalk), på med armering, gjut i 100mm betong och man har en 100mm hög "ram" av leca som du spikar syllen i. "Ramen" är bra i ett garage då man får upp syllen en bit från färdigt golv.

Låter smidigt.
Men...Följdfråga: Om jag har 10cm hög kant ner till betongen så blir det lite knas att komma in/ut med bilen, ska man försöka sej på att ta bort denna kant vid portarna då, och hur gör man detta enklast isf?
 
Du säger 20*40*60 finns det sådana block eller menar du 2 lager 20*20*60
Du säger även ställ ut lecan i bruket , min fråga är då lägger man något bruk mellan blocken (lodrät)??

Kan man använda byggmax cellplast någon som vet?
 
Vid porten så användar man ingen Leca utan sätter en formplyfa eller motsv. i nivå med färdigt golv. Vid tröskeln så sätter man ett vinkeljärn (som förankras i armeringen) för att få en tröskel "att köra in på".

Ja Leca finns i 20X40X60, jag har inte använt något bruk i mellan stenarna.
 
Jag förstår inte riktikt hu kantbalken funkar om man ändå spikar syllen i lecan, kan nån förklara!! Alltså vad har den för funktion då?
 
SittinDuck skrev:
Hej!

Kantelement kostar ca 230kr/st. (L1200mm). Blir inte mycket.
Var har du hittat dessa kantelement?
 
Vet inte om det är för sent att svara på denna tråd, men vi löste det på följade sätt. ;D
Färdig grusbädd, packade en "sträng" som motsvarade garagets ytterväggar.
Vi placerade ett antal käppar i ytterkan på denna rektangel.
M h a ett avvägningsintrument så "lodade" vi in det hela och fäste en stålvajer på mellan käpparna. Jag tror att lecablocken var 20*20*60 så vi fäste vajern på 28 cm höjd.
Beställde en ganska grov ??? betong som vi la ut på strängen, där vi pressade ner lecablocken så att de låg i samma höjd som vajern. Kunde inte bli bättre, reste sedan garaget på detta.

Ps hade först garaget fyllt med grus (orkade inte gjuta platta direkt) Jobbigt att transportera ut gruset :(
 
Buuzzz skrev:
Vet inte om det är för sent att svara på denna tråd, men vi löste det på följade sätt. ;D
Färdig grusbädd, packade en "sträng" som motsvarade garagets ytterväggar.
Vi placerade ett antal käppar i ytterkan på denna rektangel.
M h a ett avvägningsintrument så "lodade" vi in det hela och fäste en stålvajer på mellan käpparna. Jag tror att lecablocken var 20*20*60 så vi fäste vajern på  28 cm höjd.
Beställde en ganska grov ???  betong som vi la ut på strängen, där vi pressade ner lecablocken så att de låg i samma höjd som vajern.  Kunde inte bli bättre, reste sedan garaget på detta.

Ps hade först garaget fyllt med grus (orkade inte gjuta platta direkt) Jobbigt att transportera ut gruset  :(
fråga: Vaför fäste ni viren på 28cm höjd? Bara blev så eller fanns det någon annan baktanke?
 
Det blev bara så ::)
Eller ett snabbt överslag skapade denna höjd.
Lecablocken = 20cm
ordentlig "Betongsträng"= 10-15 cm

Tryckte ner leckablocken i betongen så att de låg mot viren...

Vi tänkte lägga mot 24 cm men det bara blev 28 :-/
 
Lyfter en gammal tråd... Bruket som man ska sätta lecan med i backen så att säga, måste man hyra cementblandare till det, eller kan man röra till det för hand?
 
moken skrev:
Lyfter en gammal tråd... Bruket som man ska sätta lecan med i backen så att säga, måste man hyra cementblandare till det, eller kan man röra till det för hand?
Det går åt en hel del, så du bör nog blanda det i en blandare så att du inte behöver hålla på i flera veckor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.