Jag ska gjuta ett oisolerat nytt golv i källaren som nu är helt utgrävd. Underlaget är till 100% berg. Längs kanterna går källarmuren (som står på berg/sten) till stora delar bara någon cm under färdigt golv..... Som tur är är "vattensamligen" (lägsta punkten på berget) 30cm under källarmuren så det borde inte bli några problem att dränera ut vattnet under källargolvet.

Frågan är nu om det bara är att ösa in makadam padda, armera och sedan gjuta direkt på makadammet? Längs med kanterna blir det ju dock ganska tunnt lager med makadam på sina ställen så jag är rädd att betongen sipprar mellan ner till berget. Är det ok att lägga nån duk eller nått innan man gjuter? Läst runt och inte fått klart för mig om det är ok med fiberduk (sånn man lägger på makr innan macadam när man gjuter på jord)

anledningen till att jag inte isolerar är att jag inte ska ha någon golvvärme eller uppvärmd källare. Dessutom blir det inte helt lätt längs med sidorna där det som sagt inte är så djupt. alternativt skulle man ju kunna tänka sig att isolera govet och avsluta cellplasten typ 10cm från varje kant och fylla glipan med makadam men vet inte om det är ok eller ej..

en annan variant skulle va att höja golvet men det är redan lågt i tak och en accumulatortank ska in så jag har inte råd att krympa på takhöjden
 
inga ideer..?? jag har skissat på ett förslag som skulle lösa problemet om det nu är ok... Om man öser in mackadam och sedan lägger en rad med lecablock längs med källarväggen (vars underkant är nere i mackadammet ) och sedan fyller en spalt mellan detta lecablock och källarväggen med mackadam. Då har man ju inte stoppat eventuell fukt från berget från att vandra ner i mackadammet under plattan. Man gjuter sedan fram till detta lecablock. Sedan kan man ju antingen bara putsa till lekablocket så det blir en snygg klack och/eller lägga ett lecabock uppe på kanske som bilden visar... va vet ja.. Bortsett från att det snor lite av golvytan så känns det som det borde vara en vettig lösning istället för att gjuta hela vägen fram till källarväggen...

skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat på EPS betong?
 
Njä syftet är att få det isolerat då eller? men det känns lite onödigt och det lär väll kosta endel....kör betongbilarna ut det förresten?

det löser ju i vilket fall som inte problemet längs källarväggen där jag skulle vilja skapa en bra väg in för eventuell fukt/kondens/vatten som inte är i kontakt med sugande betong
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.