Har ett kallgarage på 7x5 meter som jag vill gjuta platta i. Garaget står på lecablock som är 60 cm långa och 25 cm höga.
Marken som stenarna står på är hårt packad sand och garaget har stått så här ca 10 år utan att det verkar ha rört sig något. Exempelvis inga sprickor i den gjutna balken som porten går ned mot. Marken verkar bra med andra ord.

Min fråga är hur jag lättast går till väga för att gjuta denna platta? Jag måste ju gräva ur en del material för att rymma 20 cm isolering så att plattan går ända upp till syllen.
Ska man kunna gräva bort ända intill lecablocken utan att riskera att det undermineras eller hur gör man egentligen? Många frågor, hoppas någon kan ge mig några bra tips.

Har ej tänkt att ha golvvärme.Se bild hur det ser ut i dagsläget.
 
  • Öppet kallgarage på grusunderlag med röd VW-bil parkerad inuti, väggar av trä, och lecablock synliga vid grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mot lecablock och utgrävd mark i ett garage inför gjutning av betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker in 10 cm isolering? Plattan behöver inte gå jämns med syllen heller, gärna lite nedanför.
Lite singel på det där och isolering så tror jag det räcker gott
 
Hade gärna haft 20 cm isolering (om möjligt). Visst ska det fungera att gjuta direkt mot lecablocken och alltså ej behöva använda sig av kantbalkar?

Ska plattan vara jämntjock eller tjockare ut mot kanterna?
 
Det går bra att gjuta mot lecan men det är ju en risk om du gräver ut för mycket.
Plattan behöver inte vara tjockare längst ut, det är ju lecan som bär upp väggarna och inte kommande platta
 
En ytterligare fundering i detta ämne. Ang isolering. Som syns på bilden kan det bli tajt att rymma 200 mm isolering ända mot lecablocken, vill ju inte gräva för djupt och underminera lecablocken. Kan man då bara nöja sig med 100 mm just mot lecan och sedan lämna typ 30 cm och gräva lite djupare så 200 mm ryms på övriga golvet?

Skulle det vara bra att isolera även en bit på utsidan av garaget dvs mot lecablocken från utsidan, eller är det överkurs?
 
Jag har inget svar på din fråga, men bumpar tråden eftersom jag ska göra typ exakt samma åtgärd som dig och hoppas på lite input från alla kunniga där ute :)
 
M Manitoba skrev:
Jag har inget svar på din fråga, men bumpar tråden eftersom jag ska göra typ exakt samma åtgärd som dig och hoppas på lite input från alla kunniga där ute :)
Bumpar tråden igen, Manitoba, hur blev ditt resultat?
 
Ursäkta sent svar.

Det blev inget alls av mitt projekt. Vi bestämde oss för att bygga nytt hus istället så vi sparar pengarna till det :)
 
Det är väl egentligen ingen "platta" utan mer ett golv i bef garage?
Isolera så mycket man känner man vill ha och gjut en armerad kaka ovanpå? typ 10cm. det ska ju inte bära garaget utan bara bilen. Ska väggar isoleras så visst... men det är ju ändå ett garage..
 
Bumpar tråden då jag med har ett likadant projekt till våren. Nån som har gjort detta klart och kanske har lite bilder och tips?
 
Jag (trådskaparen) gjöt förra sommaren. Här kommer en sammanfattning hur jag gjorde i mitt garage.

Grävde bort totalt 30 cm massa invändigt. Hyrde en Bobcat som precis gick in genom portöppningen. Handskottade även en hel del där man inte kom åt med maskinen. Hyrde en linjelaser för att få till det exakta djupet på 30 cm, grymt bra hjälpmedel för övrigt.
Geoduk i botten, återfyllde med 10 cm makadam, därefter packa med paddan.
10 cm isolering där jag jackade ut några cm i cellplasten närmast ytterkanterna för att plattan skulle bli några cm tjockare närmast väggen.

Förbered för ev golvbrunn (spygatt) och avloppsrör.

Ut med armering (6150) samt dubba fast lecablocken i armeringsnäten.

Gjut!
 
  • Nyjuten betongplatta i garage med synligt armeringsnät och lecablock längs kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skitbeaver skrev:
Jag (trådskaparen) gjöt förra sommaren. Här kommer en sammanfattning hur jag gjorde i mitt garage.

Grävde bort totalt 30 cm massa invändigt. Hyrde en Bobcat som precis gick in genom portöppningen. Handskottade även en hel del där man inte kom åt med maskinen. Hyrde en linjelaser för att få till det exakta djupet på 30 cm, grymt bra hjälpmedel för övrigt.
Geoduk i botten, återfyllde med 10 cm makadam, därefter packa med paddan.
10 cm isolering där jag jackade ut några cm i cellplasten närmast ytterkanterna för att plattan skulle bli några cm tjockare närmast väggen.

Förbered för ev golvbrunn (spygatt) och avloppsrör.

Ut med armering (6150) samt dubba fast lecablocken i armeringsnäten.

Gjut!
Grävde du till underkant leca blocken? Har det gått bra med syllen vid väggen tänker på fukt när man inte får så hög sockel?
 
Ja, jag grävde till underkant till lecablocken allra närmast (typ 10 cm)ifrån väggen, sedan kunde jag gräva lite djupare då risken för underminering minskade ju längre bort från väggen jag kom. Beror väl på vad det är för material som lecan står på hur nära man vågar gräva, man får testa lite o se.
Har inte märkt av nåt särskilt kring fukt mot syllen än, det är ca 7 cm upp till syllen från betonggolvet.
 
S Skitbeaver skrev:
Ja, jag grävde till underkant till lecablocken allra närmast (typ 10 cm)ifrån väggen, sedan kunde jag gräva lite djupare då risken för underminering minskade ju längre bort från väggen jag kom. Beror väl på vad det är för material som lecan står på hur nära man vågar gräva, man får testa lite o se.
Har inte märkt av nåt särskilt kring fukt mot syllen än, det är ca 7 cm upp till syllen från betonggolvet.
Tack för svaren tror jag lejer bort grävning och markarbeten. Så bygger jag med frigolit, armerar och bygger formen själv.
 
Ok, det blir säkert bra. Hojta om du vill ha fler tips, har mkt bilder etc från bygget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.