vi äger ett torp från 30 talet som vi tänkter renovera delvis, framförallt så är det just nu grunden vi funderar på för tillfället.
har idag 10 cm sågspån i golvet men skulle pga komfortskäl vilja riva ut golvet och gjuta igen torpargrunden och använda 20-30 cm frigolit samt ha golvvärme i konstruktionen.
jag skulle vilja ha era åsikter om fördelar samt nackdelar med denna lösning :)
 
Min bagarstuga (torpliknande timmerstomme på knappt 50 m2) fick en sådan grund i fjol somras. Det var väldigt mycket jobb med den grundläggningen jämfört med att bygga platta på mark från scratch.

Vi började med att plocka ut alla golv. I mitt fall var delar av dessa så dåliga att det var till att skotta ut golvet med spade. andra delar har sparats för att kunna återvända framöver (breda fina golvtiljor).

Sedan var det till att gräva/skotta sig ned så att utrymmet nedåt skulle räcka till för både kapillärbrytande skikt och 300 mm cellplast och ändå skulle golvnivån hamna på ursprungsnivån. Vi fick för hand plocka ut ca 15 m3 sten och jord, ett hästjobb. Dessutom har vi en mycket stenig backe där huset står, vilket gjorde att vi stötte på många >500 kg stenar. Så det blev flera dagars arbete med att spränga dessa med borr och slägga/kil (provade snigeldynamit men det var så ineffektivt jämfört med släggan). För att försvåra det hela ytterligare valde vi att behålla en matkällare mitt i "köket". Det var alltså en stenmur mitt i ytan. Slutligen hade vi skottas oss ned till tillräcklig nivå (en självnivellerande laser är ett ypperligt verktyg så att det blir lika över hela ytan). Vi lånade en liten padda som gick att lyfta in och paddade lite grand, men i stort hade vi så kallad orörd schaktbotten.

Sedan la vi fiberduk och började lägga gruslager på detta. Paddade i omgångar och mätte med lasern för att få en jämn grundnivå för cellplasten.

I nästa steg var det att börja lägga cellplast. På stora öppna ytor är detta inte svårare än vid en vanlig grundbyggnad. Det som var riktigt svårt var att ansluta cellplasten mot stenfoten, runt matkällaren, runt bakugnens fundament, runt kakelugnen osv. Man vill ju nämligen ha så pass mycket isolering mot köldbryggorna (stenarna) som det bara går, framförallt om man ska ha golvvärme. Så det var några dagars jobb med sticksågen och rätt många flaskor fogskum. Vissa moment valde vi att gjuta med EPS-cement som utjämnare, t.ex. på ovanpå. Ett fundament till kakelugnen var i stort sett bara en sandbacke. På denna gjöt jag en egen blandning av leca-kulor och portlandcement, dvs ett hemmagjort lecablock som underlag till ett kommande gnistskydd. För att inte få en stor köldbrygga vid syllen och inte gjuta fast syllen i betongen, tillverkade jag en sarg av cellplast XPS som sattes upp med distanser till yttervägge/syllen. Det innebär att jag har 3 cm luftspalt plus 2 cm XPS som skiljer gjutningen från timmerstommen. Jag valde också att offra några cm takhöjd, så att gjutningen går en bra bit upp ovan syllen. Luftspaltutrymmet har jag sedermera tätat med tjärdrev/lindrev. Jag har synlig syll från utsidan (fasaden går inte ned över syllen) och vill gärna att det ska kunna diffundera eventuell fukt ut även från insidan syllen.

Nästa steg blev rördragning golvvärmeslang, el och annan VVS, sedan armering. Då jag valt att behålla matkällaren blev det delvis ett valv däröver och där armerade jag med 12 mm stång vädligt tätt samt både under och överkantsarmering 8150-nät. I övrigt hade jag mittarmering 6150 i hela utrymmet.

Själva gjutningen gjorde jag också själv, med beställd SKB. Den är så lättflytande att det räckte med att betongbilen kunde få in rännan genom en dörr och ett fönster.

Det var väldigt mycket jobb, men jag är ändå glad och nöjd att vi gjorde som vi gjorde. Vi har nu mycket bättre grund i bagarstugan än i boningshuset. ;)

Det finns en tråd där jag fick hjälp med arbetet http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/174314-grava-ut-och-gjuta-platta.html
 
Glömde nämna det, nackdelen:

Om ni har gamla trägolv som ni vill lägga på golvvärme kommer dessa att torka ihop en hel del. Därmed inte sagt att det inte går att ha så, men det blir både lite värmetrögt och troligt att man måste "knacka ihop" golven efter något år.
 
tackar för det norrbottenstorpet det var en väldigt utförlig beskrivning av arbetet du gjort
fler erfarenheter mottages gärna tex hur huset upplevdes före respektive efter ombuggnad till golvplatta med golvvärme. någon som blivit missnöjd?
 
Gammal tråd detta men testar ändå!

Har rätt koll på hur det ska gå till men har några funderingar.

Måste man riva alla innerväggar?

Gjuter man rakt på syllen?

Ska man inte ha något skydd mot träet?
Om man nu ska gjuta mot syllen och att man kan behålla innerväggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.