Vi ska ganska snart börja gjuta en platta i vår gamla skånelänga i det blivande badrummet. Eftersom vi inte vill vänta 3 månader (eller mer) innan vi kan sätta tätskikt och börja med plattsättningen hade jag tänkt använda mig av eps-cement.

Tanken är att riva ut befintligt golv och de golvbjälkar som ligger direkt på marken, gräva ur grunden till ett lämpligt djup, fylla på med makadam, padda ordentligt och därefter gjuta en platta med eps-cement direkt på makadammen. Ovanpå plattan tänkte vi lägga golvvärmeslingor och flytspackla. Rummet är cirka 11 kvm och grunden är en s.k. skånegrund/mullbänksgrund med en låg grundmur av natursten och golvbjälkar liggande direkt på marken innanför grundmuren.

Nu funderar jag på ett par saker. För det första undrar jag om det finns något alternativ till eps-cement i detta fallet? Är det rimligt att tro att man kan blanda och gjuta eps-cementen själv? Den minsta rekommenderade tjockleken på en platta med eps är 150mm coh antagligen vill man ha den lite tjockare för att få en bra isolerande effekt med tanke på golvvärmen. Det betyder att det kommer gå åt minst ca 2 kubikmeter. Kan man blanda detta i tombola och gjuta själv? Bearbetningstiden för eps-cementen är vad jag har förstått 1 timme ungefär.

Sen undrar jag lite hur man ska gå till väga i kanterna vid grundmuren? Ska man gjuta plattan direkt mot grunden? Eller gör man en form så att plattan inte ligger an mot grunden och sedan fyller utrymmet mellan platta och grund med något lämpligt?
 
Hej,

Min rekommendation ang EPSen är att ringa till EPScement och höra med teknisk kunnig där för att få reda på nödvändig höjd. Det går inte riktigt att lite på deras hemsida då dom inte uppdaterar den så ofta, det har hänt att det som står där inte längre gäller när man väl ringer dom. Men annars tror jag inte att du skulle ha problem att blanda 2 kubik om du får hjälp av någon. Glöm dock inte bort att armera flytspacklet sedan.
 
2 kubik i tombola...ja då behöver du inte träna den dagen i allafall:)
Varför inte gjuta in golvvärmen direkt??
 
Om man gjuter in golvvärmen direkt så förlorar man ju en del av syftet med den. Då EPSen är isolerande i sig själv. När du använder EPS måste du alltid flyta ovan med armeriing för att det skall bli en godkänd konstruktion.
 
Har precis blivit klar med en liknande gjutning. Hade hjälp av en firma som gjöt åt mig men förutssättningarna var liknande.

Eftersom du säger att du skall padda makadamen innan du gjuter så kommer ju underlaget vara hyffsat jämnt, precis som jag gjorde. Minsta tjocklek som eps-cement kan gjutas är ju 50 mm. Jag la då 100mm vanlig frigolit först och sedan eps uppe på det och därefter flytspackel.

Det blir bättre isolerat och du sparar in en hel del eps som inte är gratis. Enda är att du måste vara lite noggrannare när du paddar underlaget så att det är hyffsat i våg.
 
Tyresö
Men varför inte göra det enklare och billigare för dej ? Du lägger en fiberduk i botten och sen 10 cm singel.
Därefter frigolit upp till en 10 cm armerad betongplatta med ingjutna värmeslingor, som blir färdig golvyta innan tätskikt och klinker. Det finns betongsorter som torkar ut snabbt (några veckor)

EPS-betong är nästan dubbelt så dyrt som vanlig frigolit + jobbet att blanda den, om ni inte har betongstationer som blandar och levererar - finns i Stockholm.
Flytspackel är sanslöst dyrt och det krävs dessutom erfarenhet och kunskap för att flytspackla ett golv.

Ring en betongstation och fråga vad uttorkningsbetong kostar (VCT-värde 0,38 eller 0,36). Dom vet vad VCT-värde är, och dom vet också uttorkningstiden. Uttorkningstiden brukar ligga på några veckor när VCT-värdet är så lågt. Fördelen med en betongplatta är värmetrögheten, och den effekten blir inte lika bra med flytspackel på EPS.
 
forssen skrev:
Har precis blivit klar med en liknande gjutning. Hade hjälp av en firma som gjöt åt mig men förutssättningarna var liknande.

Eftersom du säger att du skall padda makadamen innan du gjuter så kommer ju underlaget vara hyffsat jämnt, precis som jag gjorde. Minsta tjocklek som eps-cement kan gjutas är ju 50 mm. Jag la då 100mm vanlig frigolit först och sedan eps uppe på det och därefter flytspackel.

Det blir bättre isolerat och du sparar in en hel del eps som inte är gratis. Enda är att du måste vara lite noggrannare när du paddar underlaget så att det är hyffsat i våg.
Ok, man kan alltså gjuta eps ovanpå cellplast? Läste på eps hemsida att man inte skulle gjuta det ovanpå cellplast. Men funkar det så är det ju bara bra!
 
Tyresö skrev:
Men varför inte göra det enklare och billigare för dej ? Du lägger en fiberduk i botten och sen 10 cm singel.
Därefter frigolit upp till en 10 cm armerad betongplatta med ingjutna värmeslingor, som blir färdig golvyta innan tätskikt och klinker. Det finns betongsorter som torkar ut snabbt (några veckor)

EPS-betong är nästan dubbelt så dyrt som vanlig frigolit + jobbet att blanda den, om ni inte har betongstationer som blandar och levererar - finns i Stockholm.
Flytspackel är sanslöst dyrt och det krävs dessutom erfarenhet och kunskap för att flytspackla ett golv.

Ring en betongstation och fråga vad uttorkningsbetong kostar (VCT-värde 0,38 eller 0,36). Dom vet vad VCT-värde är, och dom vet också uttorkningstiden. Uttorkningstiden brukar ligga på några veckor när VCT-värdet är så lågt. Fördelen med en betongplatta är värmetrögheten, och den effekten blir inte lika bra med flytspackel på EPS.
Jag hade jättegärna valt ett billigare och enklare alternativ. visste inte att det fanns betong som kunde tätskiktas efter några veckor. Hur många veckor är några veckor?

Sen är frågan vad kostnad blir för att få en bil att köra ut drygt 1 kbm betong till vårt hus som ligger rätt långt från allt annat på en grusväg. Dessutom kan bilen inte köra in i närheten av huset och man måste väl då ha en pumpbil, närmaste ställe att stanna på till rummet som ska gjutas är väl minst 20 meter... kan man blanda sån uttorkande betong själv?
 
  • Gilla
mrsundler
  • Laddar…
Tyresö
En betongsort som har ett VCT-värde på ex.vis 0,36 har en uttorkningstid på ca: 3 - 4 veckor (10 cm tjockt). 1 m3 är ca 20 skottkärror (50 l/st) om du har en smal skottkärra som kommer in mellan dörröppningarna och om du skyddar alla ytor fram till badrummet.
Är ni några stycken med var sin skottkärra (rullebör - som det heter....) så är det inga problem med 1 m3 och att hämta betongen 20 m från huset, från betongbilen. Betongpumpning är bortkastade 1000-lappar till ett sånt litet jobb - även om jag har utfört många såna pumpjobb. Lata Stockholmare är mina bästa vänner = mycket jobb till mej.

Du kan inte blanda sån betong där hemma eftersom du har inte alla kunskaper och tillsatsmedel, som behövs inkl. laboratorietest på betongen.

Jag vet inte hur betongpriserna är i Skåne, men om du ringer runt till betongstationerna så får du ett totalpris inkl transport och moms. Be dom även blanda i "1 timme retarder - och ingen värme i betongen" så öppentiden på betongen blir så lång som du behöver.
Förklara för ordermottagaren att du ska gjuta ett badrum, innomhuskonstruktion, som ska tätskiktas så snabbt som möjligt, så ger dom dej alla fakta på olika betongrecept och om torktider, som du behöver.

Det är åtminstone värt för dej att sätta dej ner och räkna på den här lösningen också.
 
Tyresö skrev:
En betongsort som har ett VCT-värde på ex.vis 0,36 har en uttorkningstid på ca: 3 - 4 veckor (10 cm tjockt). 1 m3 är ca 20 skottkärror (50 l/st) om du har en smal skottkärra som kommer in mellan dörröppningarna och om du skyddar alla ytor fram till badrummet.
Är ni några stycken med var sin skottkärra (rullebör - som det heter....) så är det inga problem med 1 m3 och att hämta betongen 20 m från huset, från betongbilen. Betongpumpning är bortkastade 1000-lappar till ett sånt litet jobb - även om jag har utfört många såna pumpjobb. Lata Stockholmare är mina bästa vänner = mycket jobb till mej.

Du kan inte blanda sån betong där hemma eftersom du har inte alla kunskaper och tillsatsmedel, som behövs inkl. laboratorietest på betongen.

Jag vet inte hur betongpriserna är i Skåne, men om du ringer runt till betongstationerna så får du ett totalpris inkl transport och moms. Be dom även blanda i "1 timme retarder - och ingen värme i betongen" så öppentiden på betongen blir så lång som du behöver.
Förklara för ordermottagaren att du ska gjuta ett badrum, innomhuskonstruktion, som ska tätskiktas så snabbt som möjligt, så ger dom dej alla fakta på olika betongrecept och om torktider, som du behöver.

Det är åtminstone värt för dej att sätta dej ner och räkna på den här lösningen också.
Tack för alla tips!

Ska ta och ringa runt till de betongstationer som ligger i närheten och höra vad de kan erbjuda.
 
Hur går det? Kommit framåt med projektet?

För att slippa fylla allt för mycket går bra att ersätta en del eller all makadam med Pordrän eller Isodrän. Förutsätter att du skulle fyllt med makadam 4-8 eller grövre för att få ett kapillärbrytande skikt. Nackdelen är ett högre pris och att underlaget måste vara plant men samtidigt är det enklare att transportera samma volym och du får dessutom isolering i ditt kapillärbrytande skikt på ett annat sätt än med makadam.

Läser du på EPSCements konstruktionsbeskrivningar står sedan att vid betongunderlag så kan man använda EPS-skivor som utfyllnad för att minska volymen EPSCement. för att minska volymen som måste blandas. Av någon anledning står detta inte vid fyllnad vid platta på mark men jag skulle bli förvånad om inte det samma skulle gälla där. Kontakta deras kundtjänst om det fortfarande är aktuellt och återkom till forumet med resultatet. Många har frågat samma sak utan att någon riktigt fått en bekräftelse från tillverkaren. I det stora hela borde det gå att komma ner till att fylla med runt 30-40-50mm EPSCement och sedan en runt 30mm slipsats ovanpå vilket ger hanterbara mängder att blanda om inte rummet är allt för stort. Har du en tunnare platta kommer du ha ett "snabbare" golvvärmesystem vilket även kan vara en fördel i bland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.