Hej,

Jag är en riktig amatör, och har just grävt ut ett 40 m2 stort hål i marken, djup cirka 50 - 70 cm.

Jag vill gjuta en platta/grund för att kunna bygga ett förråd på cirka 25 m2, resten skall ev. bli en liten uteplats på 15 m2.

Vet att jag skall ha isolering på 20 cm för ev. framtida uppvärmningsbehov, dock inga golvslingor.

Finns det någon länk "for dummies" som steg-för-steg förklarar vad man behöver och hur man skall gå tillväga för att göra på rätt sätt?

Stort tack på förhand! :rolleyes:

/Fredrik
 
  • 36678_407153082217_613397217_4662297_5711309_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uthus_2010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack mats_o, grymt omfattande material. :rolleyes:
 
Så här långt är det kommet nu, och idag skall betongen på, om vädret tillåter.

Dock har jag nu hamnat i otaliga diskussioner om huruvida jag har överarbetat mitt projekt med att lägga en rejäl grund med singel och sedan 20 cm isolering.

Det skall i första hand som sagt vara till ett förråd utan värme, och då menar många att det hade räckt med att bara gjuta direkt på singel.

Dock säger många jag pratat med också att om man gör det så blir ju givetvis golvet kallare, men också att risken skulle vara större att man t ex får fukt eller förskjutningar o.d.

Dessutom tänkte jag ett steg längre, att om någon i framtiden skulle vilja isolera ordentligt och kanske bygga gästrum, så är det väl i sammanhanget en liten investering att isolera ordentligt i marken?

Vad säger ni? Har jag gjort/tänkt rätt och/eller fel? :rolleyes:
 
  • 37644_409034547217_613397217_4709189_5616325_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IOM 20 cm isolering behöver du inte den kapilärbrytande effekten som singlet ger. Du har gjort 2 kapilärbrytande lager.
Nu är det gjort och det är inget fel att ha singel under isoleringen, kostar ju lite mer än vadsomhelst fyllning.

Steget längre är bra tänkt, svårt att få dit isoleringen sedan.

Hoppas det går bra med gjutningen och att betongen brinner lagom fort så ni hinner med både riva och glätta.
Lite orolig blir jag om stödet mot kantbalken, jag sätter en bräda + stöttor mot för det är inte skoj om det tippar.

Protte
 
Jag har ju tänkt och gjort precis likadant så jag tycker väl då av enkla skäl att det är precis rätt gjort :)

Man bör motfylla 10-15 cm upp på kantelementen enligt vad jag har fått lära mig. iom att de är L-formade så ser ju betongen till att motverka tippningstendensen själv men de kan i värsta fall röra sig utåt och råkar man ut för ett tillverkningsfel kan de iofs spricka ...
 
Mikael_L
FFrrEEddRRiiKK skrev:
Dock har jag nu hamnat i otaliga diskussioner om huruvida jag har överarbetat mitt projekt med att lägga en rejäl grund med singel och sedan 20 cm isolering.

Det skall i första hand som sagt vara till ett förråd utan värme, och då menar många att det hade räckt med att bara gjuta direkt på singel.
Både du och belackarna har rätt.
- Det skulle räckt med singel - betong.
- Men nu när du isolerat får du ett torrare och trevligare klimat i förrådet oavsett hur mycket eller lite du värmer upp det. Sen har du borgat för att det går att använda till annat i någon diffus framtid.


När du nu gjuter skall du försöka ha så låg utomhustemp som möjligt, är det så varmt som det varit de senaste dagarna vill du helst få betongen kl 7 på morgonen (eller ännu tidigare).


Du bör motfylla med grus minst upp till halva kantelementhöjden. Jag motfyllde upp till halva, men det räckte inte riktigt, elementen böjdes ut lite, så grunden är 1-3 cm för bred på långsidorna, samt att på några ställen har ett kantelement vickat ut lite mer än det bredvid med följd att skarven syns _mycket_ tydligt.
Vill man överarbeta det lite är säkert ett stöd i form av lite (billigt) formvirke en god ide. En planka längsmed mot grunden och stöttor med jämna mellanrum.
 
Mikael_L
Armeringsdistanserna står väl rätt så glest va ..?

Kolla så att all armering ligger minst 2-3 cm under färdig betongyta innan du beställer betongen. :)

Du har ingen överkantsarmering i kantbalkarna såvitt jag kan se, klarar du dig utan?

edit:
Jag ser kanske fel... du har kanske ÖK-armering precis under nätet ...
 
I eftermiddag gjöt vi. :)

Nu ligger ytan under ett svagt fukttäcke, och ytan är slät som en babyrumpa. d^_^b

Gjorde precis ronden runt formen, och det buktar inte ut 1 mm någonstans. d^_^b
 
  • 37753_409710692217_613397217_4724795_6663082_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 34769_409742082217_613397217_4725584_4044402_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betydligt slätare än min :(

Nädå, grattis till en fin platta
 
Ser toppenfin ut.

Har oxå precis gjort en platta för ett garage. ca 56 kvm med 20 cm isolering. Kantelement 30 cm höga. Dock så motfyllde jag bara 5 cm upp mot kantelementet men det gick kanon ändå. Vi "tippade" i betongen för två dygn sedan, på eftermiddagen, 28 - 30 grader varmt. :O Vi hade lite bekymmer med glättningen då ytan brann lite fortare än "kärnan" men vi fick till det ändå (hoppas jag).
Packade sedan in plattan i presenningar för att hålla fukten. Hur länge bör vi ha kvar dessa med tanke på temperaturen ute i dessa dagar?

Som sagt vi gjöt för två dygn sedan. Väntar med spänning på att få "packa upp" plattan.
 
  • IMG_0781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag körde ju med självkompakternade och den brinner ju snabbare än vanlig betong också så jo man får snabba på lite där.
Min fick faktiskt bara 2 dygns vila innan vi drog igång bygget på den. Har vattnat lite till men inga presseningar och hittills ser det bra ut
 
Jag tänker nog låta den vila någon natt till, det är ju inte så bråttom i alla fall. :cool:
 
Ni måste vattna trots presenning.

Protte
 
Här vattnas det.d^_^b
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnaYL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.