Hej,

Jag är en riktig amatör, och har just grävt ut ett 40 m2 stort hål i marken, djup cirka 50 - 70 cm.

Jag vill gjuta en platta/grund för att kunna bygga ett förråd på cirka 25 m2, resten skall ev. bli en liten uteplats på 15 m2.

Vet att jag skall ha isolering på 20 cm för ev. framtida uppvärmningsbehov, dock inga golvslingor.

Finns det någon länk "for dummies" som steg-för-steg förklarar vad man behöver och hur man skall gå tillväga för att göra på rätt sätt?

Stort tack på förhand! :rolleyes:

/Fredrik
 
  • 36678_407153082217_613397217_4662297_5711309_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uthus_2010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack mats_o, grymt omfattande material. :rolleyes:
 
Så här långt är det kommet nu, och idag skall betongen på, om vädret tillåter.

Dock har jag nu hamnat i otaliga diskussioner om huruvida jag har överarbetat mitt projekt med att lägga en rejäl grund med singel och sedan 20 cm isolering.

Det skall i första hand som sagt vara till ett förråd utan värme, och då menar många att det hade räckt med att bara gjuta direkt på singel.

Dock säger många jag pratat med också att om man gör det så blir ju givetvis golvet kallare, men också att risken skulle vara större att man t ex får fukt eller förskjutningar o.d.

Dessutom tänkte jag ett steg längre, att om någon i framtiden skulle vilja isolera ordentligt och kanske bygga gästrum, så är det väl i sammanhanget en liten investering att isolera ordentligt i marken?

Vad säger ni? Har jag gjort/tänkt rätt och/eller fel? :rolleyes:
 
  • 37644_409034547217_613397217_4709189_5616325_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IOM 20 cm isolering behöver du inte den kapilärbrytande effekten som singlet ger. Du har gjort 2 kapilärbrytande lager.