Jag ska bygga garage och håller på med förarbetet till betongplattan.
Jag har 20-60cm förstärkningslager i botten för att fylla upp terasser etc. 0-150 till 0-32. Paddat med 500kg padda.
Sedan har jag har lagt dränering och fått på ett lager makadam och har paddat det. Ligger dock lite lågt, ca 4 cm. Det är också svårt att få 8-16 jämt tycker jag.

Ni som har avjämnat material av olika tjocklekar hur upplever ni att det går att dra av 8-16 med rätskiva? Bättre att beställa 5-8?

Är det ok med 4 cm 5-8 under en betongplatta? Det är inte för tjockt lager med för fin fraktion eller?
Kommer det att ligga stabilt på 8-16 eller är det för stor skillnad i fraktioner?
 
Jag har egentligen inget svar på din fråga men jag förstår verkligen att du inte kunde dra av 8-16 med en rätskiva 😄

Men varför måste lagret under vara helt slätt om du ändå ska gjuta? 🤔
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Helt slätt måste det nog inte vara men tänker att det är enklare att ställa kantelementen jämt om underlaget är jämt.
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Helt slätt måste det nog inte vara men tänker att det är enklare att ställa kantelementen jämt om underlaget är jämt.
8-16 blir jämnt när du paddat det.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Lägg lite flis och stocka av för kantelementen.
 
S Stensson11 skrev:
Lägg lite flis och stocka av för kantelementen.
Vad menar du med stocka av?
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Vad menar du med stocka av?
Jag skulle aldrig jämna av med flis under elementen. Skulle man behöva jämna av använd sand. 0-4 eller 0-8.
 
4-8 (eller 5-8 om det finns hos dig) som avjämning går bra, men verkar onödigt att ha hela 4 cm. Om det går skulle jag fylla upp och padda med mer 8-16, för att sen finjustera med den mindre fraktionen.

Glöm inte att padda även dränlager!
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Anledning till hela 4cm är för att jag ligger för lågt, annars hade jag nog skippat det helt eller tagit ett tunnare lager med finare fraktion.

Jag har beställt mera 8-16 nu, fyller 4 cm med det så ligger jag på rätt nivå.
Paddade första dränlagret med 500kg padda, sista 4 cm blir med en lättare padda som jag kan hyra i närheten någonstans.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle aldrig jämna av med flis under elementen. Skulle man behöva jämna av använd sand. 0-4 eller 0-8.
Men jag vill ju ha något dränerande direkt under plattan, sand känns ju helt fel väg att gå.
 
  • Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
R
Ja sand är fel, flis blir bra 😊
 
  • Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.