Ska gjuta platta för ett Spabad med måtten 2500x2500.
Frågan är hur dupt behöver jag gräva? Ska man lägga singel och padda sedan? Isolering? Behöver man använda nån typ av duk? Slutligen, hur tjock behöver gjutningen MINST vara?
Kort sagt, vilka arbetsmoment behövs och i vilken ordning?
 
M
Tror att underlaget är viktigare än tjockleken på betongen eftersom du har en jämt fördelad last. Ska du ha isolerat under betongen?
 
Micke64 skrev:
Tror att underlaget är viktigare än tjockleken på betongen eftersom du har en jämt fördelad last. Ska du ha isolerat under betongen?
Det med isoleringen undrar jag oxå. Nån typ av isolering tänkte jag ha så att värmen hålls kvar bättre på vintern. Kanske ett trädäck med frigolit ovanpå betongen?
 
markduk
20cm 8-16
100mm cellplast
100mm betong
spabad.

Eller?
 
  • Gilla
Dodger
  • Laddar…
Jag hade nog halverat både singel och betongtjockleken. Och ordentligt med armering. Sen undrar jag, behövs verkligen isoleringen? Det är ju ett spa och inte ett garage.... Badet står väl på tassar?
 
Totem skrev:
Jag hade nog halverat både singel och betongtjockleken. Och ordentligt med armering. Sen undrar jag, behövs verkligen isoleringen? Det är ju ett spa och inte ett garage.... Badet står väl på tassar?
Betong utomhus behöver isolering under och runtomkring för att förhindra att tjälen kommer in under med sättningsskador som följd. Minst 150mm singel för att fylla någon funktion. 50mm betong räcker inte då man måste tänka på täckande betongskikt till armeringen, som skall vara minst 30mm i sådana konstruktioner.
Tänk även på att betongen måste vara frostbeständig samt klara att vara cykliskt våt och torr.
 
Vad rekomenddrar tillverkaren av badet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.