Tjena,

ska gjuta en platta till på 15kvm och kommer aldrig mer gjuta förhand i den mängden, Det är ungefär 13-15m från en väg plattan ska vara och undrar om det finns och var man kan hyra mindre betongpumpar i sthlm området så slipper jag ta en betongbil och en pumpbil, det kanske blir billigare med en betongpump o en betongbil (eller)?

//M ;)
 
Granne bar in betong med traktor och (lång)skopa, blir inte många vändor för 1,5-2 m3.

Protte
 
Ta en roterpump. Den är en kombinerad pump och roterbil i ett. Den har med andra ord med sig betongen den ska pumpa.
 
Vad jag har sett när jag bokat betong så är det mycket dyrare att få en bil med betong och pump än att boka pumpen som separat enhet. Dom roterpumpar jag stött på har då haft långa maströr - kanske finns det någon som pumpar bara i slang som är billigare.
 
Beställde 1.5m2 betong till min tvättstuga med en fixare/roterpump/rot bil kärt barn har många namn men det som avses är alltså roterbar med pump och mast. Otroligt smidigt och prisvärt 3900 + moms framkört inkl 1 timmes pumptid + kostnad för betongen.

Tog nu samma bil till mitt utbygge behövde 4,5m3 vilket även var max för denna bilen så det var ju toppenbra, ca 2-300 liter blir dock kvar i baljan/pumpen så antingen beställer lite extra om det finns plats eller så kan man få det sista i skottkärra eller en liten hög.

Det finns små betongpumpar med enbart slang på släpkärra oxå, dock så blir dessa lika dyra som en Fixarbil då de hyrs ut inkl personal 1-2 man, slangarna är även mycket tunga och otympliga!

20150615_110910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20150615_105624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Beställde idag en pumpbil med mast och en betongbil till nästa måndag. Ska gjuta väggar till min pool. Det blir dyrt men förhoppningsvis enkelt och bra. Ska ha drygt 5 m3 och då klarar inte roterpumpen den mängden, därav två enheter.
 
Det är ju toppen om det går att hyra mastbilar till bra pris! man ska naturligvis köra på det mest prisvärda alternativet. Konkurrensen på betongleverans verkar inte vara på topp i stockholm så det avspeglar sig väl även i priset på bilar och tillbehör....
 
Fråga från mig som aldrig gjutit, är det helt uteslutit med skottkärra för den mängden?
 
Uteslutet? Nej men se till att du har en bra kärra dvs inget öb skit för 200kr utan en murarkärra kostar väl 1500kr men håller läänge.
Ingen chans att bilen kommer 2-3 meter in till?
Roterbilen har ränna på 9 meter vissa även på 10.
 
Lite OT men ändå på samma område... När jag i framtiden ska bygga ut huset, vad är smartast då? Har ca 35m horisontellt och 3m vertikalt (uppåt) från uppställningsplats. Klarar en roterpump det eller är det stor pumpbil som gäller? eller kan man ha mindre pump med slang? det är 50m2 platta ung.
Har 120 år gammal stenmur som omgärdar trädgården som inte flyttas på, därav den långa sträckan...
 
För att kärra 1,5 m3 betong smidigt så är det nog bra att vara ett gäng kärror minst 5-8 st så det går hyfsat smidigt ty betongbilen kostar ju oxå en slant medan han väntar...och betong är tungt så fulla kärror är jobbigt om det lutar minsta lilla...
 
Mellanbarn skrev:
Fråga från mig som aldrig gjutit, är det helt uteslutit med skottkärra för den mängden?
Om man inte är van vid gjutning så är det lätt att bli stressad... Och med en betongbil som är relativt dyr att ha stillastående så blir det ännu ett stressmoment. Iband är det bra att försöka göra det så enkelt som möjligt, även om det kostar...
 
swirve skrev:
Lite OT men ändå på samma område... När jag i framtiden ska bygga ut huset, vad är smartast då? Har ca 35m horisontellt och 3m vertikalt (uppåt) från uppställningsplats. Klarar en roterpump det eller är det stor pumpbil som gäller? eller kan man ha mindre pump med slang? det är 50m2 platta ung.
Har 120 år gammal stenmur som omgärdar trädgården som inte flyttas på, därav den långa sträckan...
Jag hade satsat på en pumpbil med mast som når hela vägen och en betongbil. Du kommer nog inte att hitta en roterpump som klara dom volymerna, gissar att du behöver ca 6 kubik. Med en timmes lossning i Stockholm kostar det drygt 20 tkr.
 
Anade det svaret, det förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.:)
 
  • Gilla
rnihlen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.