Ska gjuta en platta på ca 20kvm till källaren i samband med utbygget. Har nu schaktat bort jord och grus och även bilat bort och kört med stenspräckare ett par kubik på de värsta bergsklackarna som stack upp. Berget är nu ganska ojämt med endel gropar och sprickor.
- Hur noga är det med underlaget här?
- Läste nånstanns att man skulle fylla groparna i berget med betong för att hindra att vatten ställer sig där. Är detta nödvändigt? Huset står i en ganska brant sluttning och vi dränerar runt så jag har svårt att se var vattnet skulle komma ifrån.

Vi tänkte bara jämna av berget med grus upp till topparna och sen lägga isodränskivor 10-15cm och duk som vi gjuter plattan på. Alltså ingen makadam under förutom avjämningen. Funkar det? Isodränen ska ju vara både kapilärbrytande och isolerande.
- Vad ska man ha för grus till avjämningen?
Från berget till plattans tänkta underkant är det som minst bara 15cm på en stor del av ytan och då har vi ändå bara räknat med 2m takhöjd i källaren.

Källaren ska bara användas som föråd/hobbyrum/träningsrum så det är ok med 2m takhöjd som i befintligt hus. Vill inte lägga mer kraft eller pengar på att spränga djupare.
Är det dumt att lägga vattenslingor i plattan när man inte har mer än 15cm isolering under? Kommer nog inte ha rummet fullt uppvärmt men det är ju alltid skönt med varmt golv.
 
  • platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna fråga stämmde ju hyfsat med min egen fundering.. ser tyvärr inget svar. det är ju några år sedan så jag antar att dyu har löst det :) HUR??
 
Vi jämnade av med grus, minns inte vilken fraktion. Sen blev det 10cm cellplast, duk och armering innan plattan gjöts. Takhöjden inne är nu 210cm så det blev ok ändå. Vet att jag prioriterade 210cm takhöjd istället för 20cm cellplast. Värmeslingor (vatten) la vi ner också. Rummet är fortfarande inte inrett utan används mest som ett stort föråd/skräpupplag men snart så....
Fick 210 i takhöjd inne ändå platta_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok! hur mycket byggde allt från avjämnat grus till innergolv?

Jag har typ 20cm från berget till innergolv... Det är dock toppar så det går väll att knäcka dom och komma upp i 30cm men det lär ju va max
 
Det byggde ju bara 10cm cellplast ovh 8-10cm platta. Blir väl 2cm till när vi lägger klinkers om vi nu inte bara slipar/lackar betongen
 
Hur mycket grus behöver det ligga över "bergstopparna"? Eller får cellplasten ligga rakt mot berg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.