Jag skall gjuta en platform för utomhusdelen av vår nya värmepump. Den väger strax över 100 kg. Och jag vill bara dubbelkolla så jag gör rätt.

Mått mellan "fötterna" 85x45
Jag tänkte gjuta en platform som är 100x60. Med en tjocklek på 10cm.

Jag undrar, finns det fördel att göra tjockare platform? Jag tänker på vibrationer & ljud som fortplantas in i huset?

Hur tjock lager med grus skall jag lägga under betongen?

Med ca 5cm till betongkanten, riskerar jag att det spricker då jag kör ner expanderbult för att fästa pumpen? jag tänkte låta armeringen bilda en rektangulär rute som går utanför borrhålen, kan det avhjälpa mot sprickbildning?

Tacksam för tips & trix!
/M.
 
R
10 cm betong med armering går det bra att sätta exspander 6 mm med bricka i , det behövs inga stora saker , bara för att hålla den på plats i sidled .Under plattan så fyller du med lite grov kross ca 10 cm , men tänk till lite nu , det kommer att rinna mycket vatten när den frostar av , så du behöver en underbunke på VP med avlopp och en värmekabel i en slang bort , lämpligt om du har ett stuprör som går ner i marken ( ca 0,6 m min frysrisken ) annars en stenbrunn ca 1 m djup som slangen går ner i
Det kan bli is ända upp till VP om du har otur , rackarns jobb att spetta bort det , är som kärnis
 
Jag borrade 6mm hål i min betongplatta som var 10cm tjock 5cm från kanten. Körde försiktigt med slagborren, men lyckades ändå spräcka 2 av 4 hål :(
 
Okay. Jag gör den nog något större för säkerhets skull.

Ang avrinning. Skall jag göra en brunn i plattan för vattnet eller skall det rinna av ifrån plattan?
 
R
Du kan gräva ur under plattan om du vill lika stort + lite till som plattan är och ett djup på min 0,6 m , bäst med 1 m på din breddgrad , sätt ett rör till ca 2 dm från botten genomplattan när du gjuter , då blir det lätta att stoppa ner en slang med en
värmekabel i , värmekabeln ska ligga som en orm i skålen , det finns säker info om hur i installationsanvisningen .
 
Snåla inte med grävdjupet, bästa är ett fristående fundament.
En säck betong extra blandat med grov skärv i botten.
 
Du behöver inte skruva fast stativet i fundamentet, det står kvar av egen tyngd. Om stativets ben kan justeras individuellt är det heller inte så viktigt att plattan inte sätter sig. Själv grävde jag ut c:a 10 cm djupt, lade i en träram samt ett armeringsnät på några stödreglar och hällde sedan i betongen. Inget grus alltså. Har fungerat i snart två år nu (med en smärre justering av benen i våras för att pumpen skulle stå helt horisontellt).
En luftvärmepump monterad på justerbart stativ utan skruvfästen på en betongplatta, med skyddstak, framför en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Gjorde en likadan platta för en stor utedel (16kW), men satte även ett par rör ner på djupet för att få lite förankring, det behövdes nog inte.. Bilden är innan armeringen lades i.
Sen har jag inget djupt lager av kross, avloppsrör eller stenbrunn - bara styv skånsk lera runt som lutar lite bort. Det funkar utmärkt, har som mest haft ett par cm is på plattan sen den gjordes 2012.

Fundament med grus och rör för utedel innan armering, inramat av träformar på lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.