Hej!

Se bifogad bild.
Skulle vilja ha en jämn yta för samtliga kärl men vet inte riktigt vad som skulle kunna bli en bra lösning här.

Som ni ser på bilden så är det idag en yta gjord av tidigare ägare med gatsten, men det räcker inte ihop med det tredje kärlet, och skulle dessutom behöva få lite mer djup osv.

Jag funderar om man skulle kunna gräva ut en yta som man vill ha, och sen gjuta en platta för alla tre att stå på, för att få en stabil grund? Men sen är ju allting i en sluttning, samt att jag har ett staket baktill som jag behöver ta hänsyn till, om man skulle fylla den gjutna ytan typ..?

Hjälp gärna här med era tankar, tack!
 
  • Tre olika färgade sopkärl bredvid ett staket och några buskar. Dagtid, grusig mark, ingen snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ till att gjuta är ju att bara gräva ur så det blir plant. På med lite grus och padda till. Sen lägga marksten. Små mängder begagnad/överbliven marksten kan man ju hitta nästan gratis
 
  • Gilla
gbgustaf och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ett alternativ till att gjuta är ju att bara gräva ur så det blir plant. På med lite grus och padda till. Sen lägga marksten. Små mängder begagnad/överbliven marksten kan man ju hitta nästan gratis
Ja, det är en bra tanke. Hur tror du det håller sig mot tryck från ovan, ska man ha några stödsidor så det liksom blir en "ram" runt det man lagt grus och marksten på?
 
C cpt skrev:
Ja, det är en bra tanke. Hur tror du det håller sig mot tryck från ovan, ska man ha några stödsidor så det liksom blir en "ram" runt det man lagt grus och marksten på?
Beror väl på lite hur stor nivåskilnaden blir. Men ju nån form av stöd kanske kan behövas. Åtminstone för att hålla emot ev slänt som kan kalva in uppifrån. Från övriga håll vet jag inte. Det bero väl lite på hur du tänkt hamna i nivå i förhållande till omgivande mark/gräs(?)
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Beror väl på lite hur stor nivåskilnaden blir. Men ju nån form av stöd kanske kan behövas. Åtminstone för att hålla emot ev slänt som kan kalva in uppifrån. Från övriga håll vet jag inte. Det bero väl lite på hur du tänkt hamna i nivå i förhållande till omgivande mark/gräs(?)
Ja, precis. Det är en väg där jag fotat ifrån ungefär, så vill gärna "ansluta" till den så bra som möjligt..
Om man skulle sätta något stöd, vad skulle det isåfall kunna vara som är lämpligt här?
 
C cpt skrev:
Ja, precis. Det är en väg där jag fotat ifrån ungefär, så vill gärna "ansluta" till den så bra som möjligt..
Om man skulle sätta något stöd, vad skulle det isåfall kunna vara som är lämpligt här?
Det beror ju på hur brant man vill göra det och hur mycket marktryck det blir.
en liten stödkant kan man ju enkelt göra genom att bara gräva ner en lite större marksten på högkant. Ska det stå emot lite mer massor är det ju någon form av stödmur man måste bygga. Enklast och billigast är nog om man har möjlighet att gräva ur och bibehålla lite lutning/slänt som tar upp hela eller i alla fall delar av höjdskillnaden.
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det beror ju på hur brant man vill göra det och hur mycket marktryck det blir.
en liten stödkant kan man ju enkelt göra genom att bara gräva ner en lite större marksten på högkant. Ska det stå emot lite mer massor är det ju någon form av stödmur man måste bygga. Enklast och billigast är nog om man har möjlighet att gräva ur och bibehålla lite lutning/slänt som tar upp hela eller i alla fall delar av höjdskillnaden.
Tack! Tror marksten på högkant kan vara en bra idé.
 
Det går att limma/mura en stödmur av marksten om man vill ha det stadigare. Jag får ingen uppfattning om vad som är vad på bilden men är sluttningen lite större så krävs det ganska stora betongplattor för att du ska få ner tillräckligt stor del under marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.