Har plockat bort det uppreglade golvet i källaren pga av lukt.
Nu ligger det rummet ca 10 cm lägre än resten och vill gjuta upp, rummet är på 16 kvm. En bil kommer inte till så jag måste blanda själv.
Funderar på att blanda in lecakulor i betongen för att få lite isolering samt att fylla upp.
Eller är det ett alternativ att först lägga tvättad sten och gjuta på detta?
Allt för att behöva blanda så lite betong som möjligt.
 
tommib
Kolla på EPS-betong, det ger dig isolering och är lättare att jobba med.
 
Är inte eps betong ganska mycket dyrare, jag behöver ca 1600 liter

tommib skrev:
Kolla på EPS-betong, det ger dig isolering och är lättare att jobba med.
 
tommib
Dyrare än vad?
Visst kan man säkert blanda i lecakulor i betongen men hur blir slutresultatet? Sten funkar nog men är ett mörker för nästa som ska bila upp golvet...
 
Kollade priser nu och det blir inte så farligt dyrt.
Blir nog EPS.

Kan man gjuta in rör för el och dylikt i eps eller man ska ta de i avjämningsmassan?
Behöver man armera eps?
 
tommib
Jag skulle definitivt gjuta in rör i EPSen och inte i avjämnningsmassan så att de hamnar mer skyddat. Vet inte med armeringen, kolla instruktionerna för den produkt du tänker använda.
 
Du armerar inte EPSen, men flytspackelkakan ovanpå
 
Hur ska du undvika framtida problem pga fukt i den konstruktionen? Klinker på golvet eller rent cementgolv är väl de ända som klarar det rakt av.

Fuktisolermatta typ platon eller likande ovanpå flytspackelet och sen golvspån med yta fungerar också såklart.

Oavsett så är 10cm rätt tunt för att blanda produkter så, det blir kanske 7cm till EPS och 20-30mm till flyt.
Jag tror (obs tror) att lecakulor i cement bör bättre än EPS och klarar sig på tunnare flytlager, dvs mindre flyt och armering, om det finns ett cementgolv under som bär.
 
Jag har gjutit med EPS på oisolerad platta, det blev ca 7-8 cm EPS och sedan flytspackel med golvvärme ovanpå. Sedan blir det klinker på det. Ska bli varmt och gott. Flytspacklet armerades med tunt armeringsnät.
 
Jag ska ha heltäckningsmatta som ytskikt. Kan inte se hur det skulle bli en riskkonstruktion.
Nuvarande platta - EPS cement ca 90 mm - flyt ca 10 mm- matta.

Har läst att EPS måste vara minst 50 mm inkl flyt, då klarar jag de
 
En heltäckningsmatta är väl rätt tät och kan hålla fukt i sig själv?
 
Nope, det finns speciella mattor som är till källare
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Nålfiltsmatta ska det vara. Det är inga problem att ha en sådan på ett betonggolv.
 
Fick en annan tanke.
Om man istället för EPS betong la lecablock och sedan flytspacklade ovanpå det.
Kanske en klick murbruk under stenen så att dom ligger på plats.
Billigare, enklare och snabbare.

Finns de nåt som talar emot detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.