Vet inte om det här blev rätt forumdel, finns ju några att välja på...

Jag har ett utrymme i min loge som ska bli garage. Det är en betongplatta gjuten 1935, med drygt halvmeterhöga gjutna betongväggar. Plattan är sprucken på flera ställen men fortfarande relativt stabil. Det rör sig ingenting när man exempelvis backar in traktorn.

Jag behöver ett plant golv stadigt nog för en tvåpelarlyft (personbil). Kan jag armera och gjuta direkt på det befintliga golvet? Bör jag borra ner bult i det befintliga golvet och förbinda med den nya armeringen?
Planen är att lägga klinker på golvet. Golvvärme blir det dock inte.
Har inte mätt upp golvytan, men gissar att det är mellan 60-80 kvadratmeter. Det ska bli ett hobbygarage för en bil, och parkeringsplats för två fyrhjulingar och två motorcyklar. Jag skruvar inte så mycket så det kommer inte att stå fullt uppvärmt hela tiden, dock alltid med plusgrader.

Tips och råd? Mina erfarenheter av betongarbete sträcker sig till att jag var med och gjöt ett betongolv under en silo när jag var 13 år. Det är 31 år sedan... :|
 
Räcker takhöjden ändå till så gör som du tänker, att dubba underlaget finns ingen anledning till.
Tvåpelarlyften kanske behöver lite tjockare så där kan du ju ta bort lite av gamla golvet.

Hur är det med fukt underifrån?

protte
 
prototypen skrev:
Räcker takhöjden ändå till så gör som du tänker, att dubba underlaget finns ingen anledning till.
Nja, det är cirka 380 cm takhöjd idag, så jag vill inte knapra för mycket på det. Hur mycket behöver man bygga på?

prototypen skrev:
Hur är det med fukt underifrån?
Ingen aning. Det är bra avrinning på marken runt, i alla fall, och vi dränerar förmodligen i samma veva.
 
  • Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha ett fint golv utan sprickor bör du lägga en lätt armering 5150 eller 6150 på klossar, minsta gjutning för att det ska bli bra är 8 cm, men oftast gjuter man 10 cm för att det är enklare. ska man gå ner på lägre höjder är det industrispackel som är alternativet. och blir det klinker på så hade jag kört på det, dock är det dyrare än betong men du kan lägga 3 cm och då spara takhöjd.
spacklar man eller gjuter på något gammalt är det bra om all form av kontaminering slipas bort, dvs gödsel, halm, olja... osv, så hyr en ABS slip och gå över golvet ett par gånger så du får ett bra underlag som det fäster mot, sen använder du en primer, sen kan du lägga betong eller spackel på det. spackel bör ha fiber armering för att klara lite tryck från tyngderna, och ska du ha en lyft så sätt ut två formar så du inte spacklar där de ska stå utan använder betong där. tänk på att det är markförhållanden som är styrande för om du behöver ett större fundament under lyften eller inte, samt storlek och lyftkapaceitet på själva lyften.

återkom gärna med om du har problem med fukt för då kan det bli lite mer problem för att klinkern ska sitta, specielt om du använder spackel, det tycker inte om vatten så bra. kan vi ogynnsamma förhållanden lösas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.