Hej på er!
Jag har en fråga som jag klurar på.. Jag håller på att bygga en slaktbod i ett gammalt stall och ska gjuta på en gammal sprucken oisolerad platta som ligger på en grusbädd. Jag kommer gjuta in golvvärme slang,mest bara för att framtidssäkra om jag vill ha varmt där någon gång,det är nu ett kallutrymme och kommer så förbli tillsvidare. Det är ca 25m2 och jag kommer gjuta ca 10 tjockt med betong.
Ska jag prima mellan den gamla och nya gjutningen?
Den gamla plattan är grov i ytan och kommer tvättas med saltsyra innan gjutning. Kan man göra det och sen vänta en vecka med att gjuta?
Mv. Mattias
 
har inte tvättat med saltsyra så vet inget om det, men är befintlig plattan någorlunda hel och plan så hade jag både dubbat och primat innan så de delar på lasten. då kan man även komma ner i tjocklek till runt 8 cm.
men utan bild eller sett den på plats är det svårt.
 
En trästolpe som står på en betongyta med tydliga tecken på fuktskador och slitage runt stolpens bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rustikt källarrum med vitmålade väggar och synlig vattenskada, samt verktyg och material i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Hej

Detta är en av de svårare gjutningarna en amatör kan utföra (inte för att avskräcka dig)

Du kommer få stora problem med uttorkning, vidhäftning, krympsprickor och framför allt kantresning vilket är de värsta om du inte gör korrekt.

De viktigaste att göra under förarbetet är att vatten begjuta bef. betong yta rejält och då menar jag rejält. spruta vatten på ytan så de ligger ett lager i minst flera dagar.
Bör komma ner mot åtminstonde VCT 0,55 och med krympreducerande tillsamtsmedel.
Blanda själv gäller de att du har koll vilkt typ av cement du använder.

Självklart ska du armera plattan med efter konstens alla regler. men armering förhindrar inte krypsprickor överhuvudtaget inte andra sprickor heller bör du veta

När du sedan ska gjuta gälelr de att använda korrekt betong för att minska risken för att de skiter sig på en sånhär gjutning. Använd en Krympreducerandebetong, ska du bestälal från fabrik är de bara att ange detta och vad du ska gjuta så fixar dom receptet åt dig.
 
Om du har möjlighet att lägga på 12 cm hade jag nog separerat plattorna med tanke på hur den ser ut.
Då jag inte vet hur saltsyran påverkar plattan.
Gjut absolut inte in något trä!
Men jag hade lagt 2 cm cellplast i botten och på sidorna mot väggar, limmat denna så den inte flyter till ytan och dubbelarmerat 10 cm betong med Nät 8 mm 150 cc. 2 cm från botten och 2 cm från toppen. med 3 cm armeringsstegar mellan, man får då lägga golvvärmen mellan armeringen om man nu ska ha den över huvud taget då den blir extremt ineffektiv utan isolering under.
sen är det viktigt att du plastar ytan så du får en långsam uttorkning, tunn täckplast brukar vara billigast för stora ytor, dock problem med att få på den då det verkar vara väggar runt om.
den ska dock inte läggas på för tidigt och det är svårt att få bra yta, så slipning med ABS är nästan ett måste.
 
  • Gilla
Gunnar Eriksson och 1 till
  • Laddar…
H
skit i plasten bara krångligt, spruta på lite membranhärdare och efterbehandla som vanligt glättning, rivning eller va du vill ha för yta.
Beroende för rum de ska vara ovan
 
  • Gilla
JLIM
  • Laddar…
Tanken är väl att lägga en matta 8mm som är enbart för sprickbildning. Köper betong från swerock så dom har nog koll på vct tal.
Men de är färdigt golv så inget ska på så ett högt vct tal räcker nog.
Sen lägger jag nog på något som tätar ytan.

Han vill inte att de ska komma upp vatten från grunden i golvet. Men löser de problemet genom att lägga på en kaka till?

Tack för alla svar
 
M Marre80 skrev:
Tanken är väl att lägga en matta 8mm som är enbart för sprickbildning. Köper betong från swerock så dom har nog koll på vct tal.
Men de är färdigt golv så inget ska på så ett högt vct tal räcker nog.
Sen lägger jag nog på något som tätar ytan.

Han vill inte att de ska komma upp vatten från grunden i golvet. Men löser de problemet genom att lägga på en kaka till?

Tack för alla svar
Nu vart det fel tråd va? :)
 
sYph sYph skrev:
Nu vart det fel tråd va? :)
Japp :) sorry
 
pjapen pjapen skrev:
Om du har möjlighet att lägga på 12 cm hade jag nog separerat plattorna med tanke på hur den ser ut.
Då jag inte vet hur saltsyran påverkar plattan.
Gjut absolut inte in något trä!
Men jag hade lagt 2 cm cellplast i botten och på sidorna mot väggar, limmat denna så den inte flyter till ytan och dubbelarmerat 10 cm betong med Nät 8 mm 150 cc. 2 cm från botten och 2 cm från toppen. med 3 cm armeringsstegar mellan, man får då lägga golvvärmen mellan armeringen om man nu ska ha den över huvud taget då den blir extremt ineffektiv utan isolering under.
sen är det viktigt att du plastar ytan så du får en långsam uttorkning, tunn täckplast brukar vara billigast för stora ytor, dock problem med att få på den då det verkar vara väggar runt om.
den ska dock inte läggas på för tidigt och det är svårt att få bra yta, så slipning med ABS är nästan ett måste.
Hej!
Tänkte bara ge en uppdatering så här några år senare!
Jag följde ditt råd till mer eller mindre 100% och det har fungerat väldigt bra!
Lägger in några bilder:
 
  • Renoveringsprojekt före: slitet rum med fläckiga vita väggar och skadat betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i tomt rum med träväggar och fönster, täckt golv med skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med ny lagd matta och ångspärr, trästol i förgrunden och öppen dörr till utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme med vit rör slinga på armeringsjärn före gjutning i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyjuten betonggolv i ett rum med vita väggar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som sitter med benen utsträckta på en nyligen gjuten och våt betonggolv inuti ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Altid kul med uppdateringingar, när har du gjutit, 2019 elller i förra veckan?
 
pjapen pjapen skrev:
Altid kul med uppdateringingar, när har du gjutit, 2019 elller i förra veckan?
Ja,det hade jag ju kunnat skrivit förstås😞…
Det gjöts 2017 !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.