Hej,

Vi har en gammal gjuten mur i en sluttning i bra skick mot vår granne. Jag gissar att den är 15cm tjock. Pga av utfyllnad så befinner sig muren cirka 10cm under marknivå varför jag skulle vilja höja muren. Jag skulle vilja höja den cirka 20-25 cm och den totala sträckan är cirka 10 meter. Är jag rätt ute om jag tänker på följande sätt? Nedanstående innehåller även lite frågor.

1. Gräv bort jord/fyllnadsmassor och frigör muren topp.
2. Hyr bergborr (Cobra) och borra hål för armeringsjärn. Hur tätt ska armeringsjärnen sitta?
3. Bygg form. Måste man ha formplywood? Det är så dyrt. Eftersom det är en sluttning så misstänker jag att jag får gjuta i sektioner med avgränsare? Tips på formmaterial mottages gärna och tips kring formbyggandet.
4. Trycka i armeringsjärn. Behöver de sättas fast i hålen med typ expanderbetong innan? Kan järnen stå rakt upp eller ska man vinkla dom?
5. Hyra betongblandare och köra på :)

Något som saknas eller något som jag har glömt?

Tack på förhand.
 
Håll i hopa formen med ståltråd som håller i hopa sidorna en spik på var utsida.
Litet hål genom formen sätt in armeringsjärnet snurra till formen hålls rak.
Gör detta var 25 cm.
Använd 12 mm armeringsjärn.

Själv tog jag skalblock och följde instruktionerna det går fortare men materialet kostar mer.
 
  • Gilla
bafs
  • Laddar…
Tycker det låter som du har en bra plan. OSB fungerar utmärkt att bygga form av men kan ju ev lämna ett litet mönster kvar i betongen. När du säger "Cobra" tänker jag på en stor jobbig bensindriven maskin som används för att borra berg. Du klarar dig med en avsevärt mindre maskin - hyresstället kan guida dig. Jag skulle sätta järn var 30-50cm beroende på hur jobbigt det är att borra.....Din pågjutning lär ju inte blåsa av oavsett hur du gör.....:)
 
Hej,

Tack för svaren. Jag provborrade med min gröna Bosch proppmaskin och det fungerade utmärkt. Trodde man behövde rejälare grejor. Jag står fortfarande och velar lite om jag ska gjuta eller lägga slipers (Tryckt virke alltså). Jag slänger med några bilder så kanske någon kan komma med idéer om jag ska gjuta eller lägga slipers.

Ett problem är att muren lutar utåt. Säkert 1cm på hela murens bredd (180mm) om jag kollar med vattenpass. Om jag nu skulle lägga slipers vad ska jag då ha under för att få ytan plan? Ska jag kila upp med något?, hyra en betongslip? Vid gjutning är dock detta inte ett problem. Vid gjutning insåg jag oxå att det blir en jäkla massa betong. Ungefär 800 liter och det låter jobbigt.

Som ni märker så lutar det mer och mer åt slipers känns det som. De finns helt raka (rektangulära) på ett ställe i måtten 140x180x2600. Hela sträckan är 14 meter och 12 meter skulle det behövas två lager slipers och på slutet lite högre. Det känns som slipers absolut skulle gå fortare att sätta. Vad tror ni blir bra och skulle passa?
 
  • mur1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Hej,

Vill bara säga att det blev betong. Jag gjöt den första sektionen som är absolut högst. Allt från 70cm ner till 35cm. Gjöt 2,40 långt och använde "plyfa-lock" för att handskas med den ganska kraftiga lutningen. Borrade ner armeringsjärn 12mm var 20cm, kanske lite överdrivet men det lär nog räcka. Allt gick väldigt bra och det gick väl åt cirka 25st säckar för bara denna sektion. Det blir nog avsevärt enklare vid fortsättningen då höjden istället blir från 35cm ner till 35cm i höjd.

När kan man ta bort formen? Och bör jag eftervattna formen? Betongen är mer eller indre helt försluten i formen tack vare locken.
 
Formen kan du riva dagen efter gjutning. Det finns risk att den fastnar om du inte smort den annars.
 
Låter som det blev ett bra beslut. Betong ruttnar inte....
 
Rev formen nu på morgonen. Tyckte faktiskt att det blev riktigt bra efter min första gjutning. Som jag har förstått det så är det vattning som gäller nu varje kväll och sen täcka med plast och fortsätta så i en vecka innan jag trycker dit massor mot muren? När jag vattnar den nu så börjar den torka efter max 30 minuter. Bör jag vattna fler än 1 gång per dag?

PS. Muren ska inte ligga i liv med slipersmuren :) .DS

mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrec och 2 till
  • Laddar…
Länge sedan men har du bilder på hur du byggde formen för denna mur?
 
Hej

Vore superintressant och se hur det blev, har du möjlighet att dela med dig av lite bilder/erfarenheter av projektet?

Har själv en befintlig äldre mur som jag funderar att ”bygga på” genom att gjuta på runt nån meter ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.