Undrar om man bör har någon sorts papp eller plast åvan cellplasten innan man gjuter på den, om isånafall vilka altenativ finns de?

/s.v
 
Om du menar EPS-cellplast ("frigolit", mm) så kan du gjuta direkt på den.
 
Skall du gjuta med självnivellerande betong bör skarvarna i cellplaste tejpas om du inte vill riskera dominobrickor!
 
1 Ja de är EPS 80 cellplast, vad annars finns de som man kan lägga ut som kanske kan förhindrar satt t.ex armering och dyligt trampas ner i cellplasten? som är lite skyddande.

2 Vad är självnivellerande?
 
Armeringen måste lyftas upp en bit (ska vara mitt i betongen), finns särskilda armeringsdistanser. Att det skulle bli märken efter armeringen om man trampar på den har INGEN betydelse.

Självnivelerande betong flyter självmant ut i våg, lite åt flytspackelhållet.
Att måsta tejpa skarvarna ställer jag mig lite frågande till, använder man falsad cellplast så ligger den kvar underst.

Måste man ha det tätt så lägger man en plastfolie över hela, ligga där och krypa med en tejprulle, nä.

Protte
 
Ok tack för svar, nu blev jag nyfiken på den dä Självnivelerande betongen, är så här att ja ska gjuta in golvvärme i mitt vardagsrum och skulle då vilja ha de bästa flytförmågan jag kan få.
Går Självnivelerande betong att handla hos lokala betongfirmor som blandar själva? Pumpar man in den?
Berätta gärna.

S.v
 
prototypen skrev:
Att måsta tejpa skarvarna ställer jag mig lite frågande till, använder man falsad cellplast så ligger den kvar underst.

Måste man ha det tätt så lägger man en plastfolie över hela, ligga där och krypa med en tejprulle, nä.

Protte
Måste och måste! Klart att man kan chansa men varför? Att tejpa skarvarna är vål inget särskilt jobbigt! Går hur bra som helst! Blir det stora glipor kan man även täppa till dessa med fogskum!

Självnivellerande betong kan du beställa av din betongstation som du lägger ut antingen med ränna eller pumpbil. Sök lite här på forumet om betongen och hur arbetet utföres så hittar du mycket info. Alternativt är halvflyt och gjutning med laser! Ta hjälp an någon som gjutit förr!

Riktigt som Protte skriver med armeringen i mitten med hjälp av distanser. Gör absolut ingenting om det blir märken i cellplasten!
 
Har en fundering om de här med att lägga ut byggfolie åvan EPS:en, har ju tänkt lägga parkett som golvunderlag och då ska man väl också använda en funktspärrliknande del imellan golv och parkett.
Hur blir de om man använder två fuktspärrar på varsin sida om betong delen med golvvärme? vart kommer fukten att ta vägen om de bildas någon?
Har en källare under så de är inte mot mark.
 
Verkligen ingen som kan svara på min tidigare fråga??
 
Det går att ha plast under betongen men behvs ej. Se bara till att du har rätt fukthalt i betongen innan du lägger golvet. Varför tejpa skarvarna? Bara att lägga ut betongen rakt uppifrån och inte låta den flyta ut då lyfter isoleringen tom med vanlig betong. Den självnivellerande betongen heter SKB och finns att beställa hos betongstationerna. Men du måste gjuta med laser och ha en speciell sloda för att jämna till det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.