Jag ska sätta in bergvärmepump i befintligt pannrum. Av lite olika anledningar har jag tänkt mig att gjuta en betongklack på 5-10cm att ställa den på.

Pannrummet har idag platta på mark.

Vad ska jag lämpligast använda, och hur ska man göra i skarven mellan golv och vägg. Vad behöver man göra på det befintliga golvet? Måste det armeras? Väggen är gipsad med trärglar bakom.

Tanken är att gjuta inom gula heldragna området, eventuellt även den streckade delen.
Pannrums hörna med markerat gult område på betonggolvet för planerad bergvärmepumpsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite olika svar beroende på om du skulle kunna tänkas vilja ha bort den i framtiden eller om den ska sitta för evigt...

Jag hade inte krånglat till det... form med trekantlist i toppen för att få en fasning + lite nätarmering och sedan i med betong.

/ATw
 
Håller med.
Jag hade borrat ner ett par stumpar armeringsjärn (eller motsvarande) i befintligt golv också. Kanske slipa av ytan med vinkelslip och diamantklinga också, bara bra om den blir ojämn.
 
Nä, krångla till det vill jag då inte. En tanke bara, det är ju skarven mellan vägg och golv. Finns det inte risk att det kryper in fukt där som inte är så bra för reglarna i väggen? Ska man lägga något emellan? Hur funkar det med betong direkt mot gips? Vad ska man använda för typ av betong, eller är någon form av spackel bättre?
 
Varför duger det inte att ställa pumpen direkt på golvet, golvet lär hålla.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Varför duger det inte att ställa pumpen direkt på golvet, golvet lär hålla.
Protte
För att vi senare ska göra om resten av golvet, bland annat kakla mm och det kan vi inte göra innan då befintlig panna står i vägen.
 
Behöver inte pumpen tillgång till bräddavlopp med golvbrunn och fall?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Behöver inte pumpen tillgång till bräddavlopp med golvbrunn och fall?
Japp, tyvärr tyckte inte den som byggde pannrummet (föregående ägare) att det var nödvändigt med golvbrunn till pannan. Så en anledning att göra klacken under pumpen är att vi ska kunna fixa fall och golvbrunn när dagens panna är borttagen.

Spillvatten från vvb och expansion leds idag till intilliggande badrum.
 
Lägg en tunn bit cellplast som distans mellan befintlig och ny yta. Mot golvet och mot väggen. Då är det lätt att ta bor th om man önskar
 
Jag hade bara satt lite tjärpapp eller byggplast mot väggen. Dock viktigt att dubba ner i befintlig platta om man vill att den nya kakan ska ligga kvar.
 
S sixten88 skrev:
Jag hade bara satt lite tjärpapp eller byggplast mot väggen. Dock viktigt att dubba ner i befintlig platta om man vill att den nya kakan ska ligga kvar.
Jag skulle inte tro att det är növändigt att fästa/dubba en 10 cm betongplatta i golvet... Vad skulle få den att röra sig?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle inte tro att det är növändigt att fästa/dubba en 10 cm betongplatta i golvet... Vad skulle få den att röra sig?

/ATW
Betong fäster dåligt på betong utan primer eller dubbar. Det som gör att den släpper är krympning och en snabb vattenavgång från den nya betongen in i den gamla plattan. Att sätta fyra dubbar - betongskruvar, armjärn tex är en billig försäkring om att plattan kommer sitta kvar
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Och ställer man hela på cellplast eller gummi får man en något avvibrerad platta
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.