Tänkte bygga om garaget till boyta och skulle vilja få upp golvet till en mer lämplig nivå (dörren in idag har en liten trappa ner till betonggolvet)

Går det att ex lägga makadam/cellplast/armering uppe på befintlig platta och gjuta uppe på detta? Eller finns det någon risk att något kan gå åt pipan?
 
S Stabbsson skrev:
Tänkte bygga om garaget till boyta och skulle vilja få upp golvet till en mer lämplig nivå (dörren in idag har en liten trappa ner till betonggolvet)

Går det att ex lägga makadam/cellplast/armering uppe på befintlig platta och gjuta uppe på detta? Eller finns det någon risk att något kan gå åt pipan?
Cellplast och betong låter väl som en utmärkt idé, men kommer du få tillräcklig takhöjd?
 
F fribygg skrev:
Cellplast och betong låter väl som en utmärkt idé, men kommer du få tillräcklig takhöjd?
Ja jag borde klara av takhöjden kommer inte ihåg exakt vad jag har nu men har ju en klack runt garaget på ca 20 cm och tror de satt 250 gips på väggarna så då har man lite marginal.

Vet inte om jag har en isolerad platta eller ej då detta garage blev utbyggt 98, och det isolerades 145mm i taket och 95 i väggarna. Står inget om plattan direkt i beskrivningen förutom att den är byggd på grus och under grundförstärkning står det "Packning"
 
Borrhammaren mitt på så kommer du väl se vad som är under efter ca 150mm om inte plattan är väldigt tjock.
 
B larry78 skrev:
Borrhammaren mitt på så kommer du väl se vad som är under efter ca 150mm om inte plattan är väldigt tjock.
Borde inte frigolit vara väldigt svårt att se? Eller tänkte du att man ska borra ett stort hål? Och vad ska man isånafall använda för o fylla igen
 
Du får ju då mjukt och botten sjunker massor. Grus är de mer motstånd i.
 
B larry78 skrev:
Du får ju då mjukt och botten sjunker massor. Grus är de mer motstånd i.
Hängde inte med där riktigt, kan du förenkla din förklaring lite så jag inte misstolkar :D
 
Assistans av telefonen som anser sig ha bättre val av ord. Borren kommer sjunka fritt 100mm minst känns de som om du träffar cellplast under plattan. Brukar komma med lite cellplastkullor med när man drar upp borren.
 
B larry78 skrev:
Assistans av telefonen som anser sig ha bättre val av ord. Borren kommer sjunka fritt 100mm minst känns de som om du träffar cellplast under plattan. Brukar komma med lite cellplastkullor med när man drar upp borren.
Får väl överväga och prova denna metod trots jag egentligen är emot det, försökt leta efter andra alternativ om de fungerar som ex plastfolie tejpad eller liknande
 
Oavsett ev isolering under så bör väl ett ventilerande golv och sedan isolering funka? Då bygger du inte in eventuell fukt från betonggolvet i konstruktionen och du kan få upp golvet i den nivå du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.