Hej!

Finns det någon kunnig som kan svara på om det är ok/rätt/godkänt att gjuta med ny färdigblandad cement ovanpå en befintlig gjuten betongplatta som redan härdat?

Frågar detta för att jag vill jämna till vissa ojämnhete&svackor, så det blir bra.

Tack
 
Tunna gjutningar under 30mm är svårt blir lätt bommar och kantresning.
Alternativet är att slipa av de högst punkterna och sedan prima och flytspackla i svackorna./MLj
 
Tack för svaret Mats! Jag förstår vad du syftar på, men att slipa bort det vore svårt.Lutningen är bara på ett ställe på plattan där det skiljer för mycket vid ett hörn.

Tänkte bara fylla ut med cement vid kantelementets avvikande hörn och en bit in på den, bara så det blir rakt på den sträckan. Det skiljer ca 2-15mm vid just det kant-hörnet Vill få det 95% rakt där syllen ska på.
 
Mikael_L
Jag misstänker att du måste gå på flytspackel eller något spackel för spackelspade som går att dra ner tillräckligt tunt i tjocklek. Betong/finbetong/snabbslipsatser osv osv brukar inte fungera att gjuta såpass tunnt med.

Du måste kolla vad tillverkaren skriver om sin produkt.
 
Ja det stämmer vid närmare koll att det lutar mot flytspackel för min del antar jag- Finbetong rekommenderar minst 30mm tjocklek.

Alternativet vore att lägga något under syllen som kompenserar den höjdskillnaden masonitskivor kanske? syllisolering i 2 lager kanske? Vad gör proffsen vid dessa avikelser? Skiter i det eller gör dom något åt det.
 
Vid montage av prefab väggblock är det viktigt att plattan är i våg där blocken ska stå det är ofta man får "lusa",
remsor av tjärpapp alt plastkilar brukar vara lösningen.Ska du stolpa upp väggen regel för regel kan man kompensera med längre reglar vid svackan.Problemet följer med upp genom bygget även takfoten får höjdskillnaden./MLj
 
Ja det är tur att man inte bygger ett 20 våningshus :) Behöver man prima om man använder probaus flytspackel ?
 
Att prima eller är beroende på ytan. Om den befintliga plattan är polerad som en barnrumpa finns det inget som flytspacklet kan fästa mot. Sedan skulle jag alltid prima då det är en marginell kostnad.

mvh
nocon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.