Hej.
Jag håller på att renovera ett hus där man har lagt platta i en utbyggnad som ser ut som följande:
bef.jpg

Efter att jag har bilat klart hade jag tänkt att bygga upp enligt följande:

ny.jpg

vad tror ni om den konstruktionen?
Den översta gjutningen ska innehålla golvvärmen och armering, räcker det med 5cm?
det ska vara badrum med klinker.
 
Ok jag lägger 10cm gjutning ...
man vill ha den så smal som möjligt så att golvvärmen blir mindre trög, men 10cm blir nog bra med 30cm iso under.
 
Har byggt grunden till mitt hus (2008) cementplatta med 250 mm cellplast under.

Skulle jag bygga nytt idag skulle jag istället bygga med metoden 10 cm makadam ,10 cm betong ,platonmatta ,10 cm cellplast med kanaler för värmeslang ,parkettgolv/klinkergolv
Denna metod gör grunden ej värmetrög och troligtvis mer energibesparande.
 
koffa skrev:
Västerh 17.
Själv tycker jag det är en fördel med en värmetrög grund.
Det jämnar ju ut toppar och dalar i temperaturen vilket i sig är
energisparande och ger ett behagligt inneklimat.'

Den konstruktion du beskriver skulle ha ganska hög risk för fuktproblem.

Dessutom förstår jag inte riktigt hur du hade tänkt lägga golven direkt på cellplast.
Du behöver nog ha någon form av hård yta för att lägga golven på och sen tror jag inte golvvärmen fungerar så bra om den ligger i cellplasten.

Kolla in den häringa konstruktionen,kan hittas på http://www.villavarm.se/showPage.asp?pageId=9

Vet ej vad du har för isoleringsstandard men jag upplever topparna o dalarna som en sämre värmekomfort.
 
  • golv_big.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OOPPS, taskigt minne ,men jag hoppas ni förstår principen på byggmetoden.
Tycker personligen det ser optimalt ut:)
 
koffa skrev:
Jo men du skrev ju faktiskt.

"Skulle jag bygga nytt idag skulle jag istället bygga med metoden 10 cm makadam ,10 cm betong ,platonmatta ,10 cm cellplast med kanaler för värmeslang ,parkettgolv/klinkergolv
Denna metod gör grunden ej värmetrög och troligtvis mer energibesparande"

Jag tycker fortfarande att det är en katastroflösning både med hänsyn till fukt och inneklimat
där du föreslår en total isoleringstjocklek på 10 cm över betongen.:mad

10 cm makadam under oisolerad btg är säkert bra om man försöker anlägga någon form av mögelodling i grunden.


Och ja jag upplever just topparna och dalarna som dålig värmekonfort , därför föredrar jag den lösning där man tar tillvara betongens värmelagrande egenskaper och dess förmåga att leda värme.
Om du tänker dig ett husskal med 200-300 mm isolering i väggar och 400-500 mm i tak .
Utomhus är det -10 gr kallt på natten på dagen är det förslagsvis 0 gr ,betongplattan som värmer upp huset håller kanske 30 gr ,resultatet blir en temperatur som på natten är 19 gr och på dagen 26 gr ,men det är klart ,alla är vi olika !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.