Träform för gjutning av odlingslåda med grushög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag ska håller på att bygga en liten köksträdgård och ska gjuta odlingslådor(se bild) och funderar om och hur mycket jag behöver armera dessa? Räcker det med att ha stående armeringsjärn runtom eller ska jag ha liggandes runt om på olika höjder? Kanske någon som har något tips?

Vänligen
Robert
 
  • Gilla
vyv
  • Laddar…
R Robert Westling skrev:
[bild] Hej! Jag ska håller på att bygga en liten köksträdgård och ska gjuta odlingslådor(se bild) och funderar om och hur mycket jag behöver armera dessa? Räcker det med att ha stående armeringsjärn runtom eller ska jag ha liggandes runt om på olika höjder? Kanske någon som har något tips?

Vänligen
Robert
Armeringsnät måste väl vara den smidigaste lösningen där?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag är verkligen ingen betongexpert, men jag undrar om du inte måste förstärka formen innan du fyller den med cement. I mina ögon ser det ut som att den kommer att bågna ut kraftigt. Särskilt på långsidorna.

I all ödmjukhet
Martin
 
Sätt i armeringsnät som du najar i hörnorna.

Stabilisera sedan formen mer, både inne o ute. Skruva dit reglar så sidorna inte bångnar
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag har gjort liknande fast i mindre skala. Se till så att inre formen går att demontera på ett vettigt sätt (typ flera mindre delar) och att olja in den. Det är inget kul att hacka bort den bit för bit. Hur blir ytan med osv? Ska du putsa den efteråt?

Du ska definitivt ha armering runt om annars spricker den i hörnen när du börjar bråka med formen.

Formen måste förstärkas annars bågnar eller rasar den när du gjuter (vibrerar).

Sedan ett praktiskt tips. Det är ganska svårt att träffa en smal springa. Nästa gång skall jag gjuta "lådan" uppochner (din verkar dock vara platsgjuten).
 
  • Gilla
Danielsmur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.