Hej!
Har bílat upp hela källargolvet i pannrummet och skall gjuta nytt golv med vattenburen golvvärme.
Har grävt ur ca 20cm och tänkte lägga i följande ordning:
1, markduk (lera i botten)
2. isodränskivor
3. åldersbeständig plast
4. cellplast
5. betong ca 8-10cm armerad med golvvärmeslang
6. flytspackel
7. klinkergolv

Kan detta funka? Tips mottages gärna gällande modell av cellplast, isodrän finns redan kvar från dräneringen. Synpunkter på tjocklek av betongplattan räcker 8cm?

// Henrik
 
Grävt ur 20 cm, men hur tjock isolering blir det totalt? Mindre än 15 cm så kan det bli rätt dyrt att värma upp golvet.

Kontrollera för säkerhets skull att isodränskivorna du tänker använda har tillräcklig tryckhållfasthet, de finns i olika klasser beroende på hur de ska användas (utanför husväggar, under platta etc.). Nu kommer väl den överliggande cellplasten att fördela vikten rätt bra, men som sagt, kolla gärna upp det med din isodrän-återförsäljare!

8 cm betongplatta bör väl räcka för en källare så länge du inte tänker dra in saker som väger flera ton (tunga fordon, inne-spa etc).

Har du tur (och duktiga gjutare) så kanske du inte ens behöver flytspackla. Fast det kanske är något rum som ska ha fall till golvbrunn?
 
Jag återfyllde min tvättstuga med :
markduk
Isodrän 10cm
markduk
Allt avlopp och vatten
EPScement 7-8cm
vattenburen golvvärme, armering
Flytspackel 5cm

Detta tror ajg stenhårt på och kommer att göra likadant i resten av källaren. Till att börja med så kommer jag bara att måla golvet i tvättstugan, men i övriga källaren kommer jag att lägga parkett på en tunn styrofoamskiva.
 
hencand skrev:
Hej!
Har bílat upp hela källargolvet i pannrummet och skall gjuta nytt golv med vattenburen golvvärme.
Har grävt ur ca 20cm och tänkte lägga i följande ordning:
1, markduk (lera i botten)
2. isodränskivor
3. åldersbeständig plast
4. cellplast
5. betong ca 8-10cm armerad med golvvärmeslang
6. flytspackel
7. klinkergolv

Kan detta funka? Tips mottages gärna gällande modell av cellplast, isodrän finns redan kvar från dräneringen. Synpunkter på tjocklek av betongplattan räcker 8cm?

// Henrik
Jag har gjort precis sådär. Verkar fungera utmärkt. 8cm räcker men det ska inte vara mindre. Använd 6150 nät.

Varför ska du flytspackla? Om det handlar om mer än 4 kubik är det rätt dålig ekonomi i att blanda själv och merkostnaden för att få hjälp med själva gjutningen är blygsam. Tar man hjälp med gjutningen blir det rimligvis plant....

Cellplast kan du köpa på byggmax, dom har skivor som är två meter långa som är billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.