ImageUploadedByByggahus.se1365967813.157073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har brutit upp en gammal torr spånskiva i hallen för att lägga vattenburen golvvärme och klinker, knappt
4 kvm. Överraskande nog fanns under spånskivan en gjuten platta, överallt i övriga huset har det varit plankgolv.
Dock så fanns det många sprickor i plattan som även lät ihålig och signalerade "bom", vissa mindre partier kändes till och med lösa.
Jag bestämde mig för att knacka bort de små lösa partierna och spackla igen dem innan golvvärmen skulle läggas.
Men ju mer jag knackade och bröt bort desto klarare blev det att det var bom i princip i hela plattan och allt kunde bändas upp ganska enkelt med kofoten. Under plattan är det nu fullt med småsten, större bumlingar, grus och stenmjöl eller liknande.
Vad göra? Kan man lägga byggplast och gjuta en ny kaka med typ snabbetong direkt ovanpå detta gruskaos? ImageUploadedByByggahus.se1365968326.156015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1365968344.172650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett förslag, få ut så mycket som möjligt av skrotet, jämna av med lecakulor, plast, cellplast och gjut in golvvärmen i betongen.
Låt betongen ta den tid det tar, det går att gå på dagen efter men låt den brinna färdigt.

protte
 
Glömde nämna att detta inte är en vanlig "bottenplatta", det är på bottenvåning i ett hus med källare, det är dock ingen källare under detta golv då det troligtvis är en senare utbyggnad, det är alltså en grund uppmurad totalt ca 1meter ovan mark och denna verkar va fylld med dessa stenar.. Hur mycket behöver man gräva ur? Duger det med 10 cm leka, plast och sedan flytspackla 5 cm med golvvärmen i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.