Hej,
Tänkte bygga om mina tre gamla garagen till uppvärmd verkstad där jag ska ha in lite tyngre maskiner som svarv och fräs, Varje maskin väger upp mot 1000kg,
I samtliga är det gjutet golv sen innan, men i den ena, där golvet ligger ca 150mm under nivå på dom andra, så märks det att fukt drar upp ur den gamla plattan.
Tänkte lägga plast plus 50mm frigolit som isolering,sen gjuta på ca 100 mm. alternativt plast, 70mm frigolit och gjuta 80mm platta.
Nu är frågan, räcker det med 80mm platta och få lite bättre isolering, eller bör jag satsa på 100mm platta med bara 50mm isolering?
 
Mikael_L
Tänker du dig golvvärme?

Är det pga takhöjd som du vill hålla ner hur mycket golvet bygger?
 
ja, det är begränsat med tak höjd, men oxå för att få samma höjd på alla golven. öppnar upp väggarna mellan dom tre garagen med dörr öppningar och stänger igen portarna med väggar.
Klart man har lust till golvvärme, men varken 50mm eller 70mm isolering räcker för det.
 
Mikael_L
Tja, nu kan jag inte det här såpass bra att du får ta det som något expertråd. Nästan mer som killen på jobbet, som "kan allt" och ni snackar lite över fikat ... :surprised:

Men golvet blir ju varmare och torrare med isolering under, även om det är lite.
Så det är troligt att du får en avsevärd förbättring med endast 50mm isolering (än ingen), vad det gäller fukt på golvet, fukt i luften, betonglukt i verkstan och även uppvärmningsekonomi.
Självklart skulle 200mm blir mycket bättre, men det är inte alltid det kan bli precis som man önskar.
Men jag håller med om att du bör skippa golvvärme med så lite isolering under.

80mm betong erbjuder vissa svårigheter, att lägga armeringsnäten så det fortfarande finns nog med täckskikt över armeringen på bägge sidorna. Då tänker jag på de ställen där armeringen möts och överlappas i upp till tre lager.
Mellan tumme - pekfinger ska armeringen täckas av 30mm betong både uppåt och nedåt.
Men en torr lokal och isolerat under bör klara sig med mindre, tycker jag. Kanske 20-25 mm.

Sen har vi lasten från maskinerna. Men 1000kg är ju inte så speciellt mycket, om det inte är väldigt koncentrerad last på typ en dm2. Jag tror, med rätt stor betoning på "tror", att det inte behöver dubbelarmeras eller vara speciellt tjockt betongskikt. Men att sätta en stark cellplast under är nog däremot smart, S200 eller ännu hellre S300.
 
Tackar så mycket Mikael L, Just det svaret jag ville ha! Lagom ödmjukt men samtidigt upplysande för mej som är en novis på området!
då kör jag på 100 mm betong!
En liten fråga bara, tycker du det är överkurs att lägga plast under cellplasten som en extra fuktspärr?
 
Mikael_L
ola N. skrev:
En liten fråga bara, tycker du det är överkurs att lägga plast under cellplasten som en extra fuktspärr?
Det tycker jag är en svår fråga.
Det beror ju kanske lite på hur mycket fukt det är som skjuter till ...?

Men att tillåta fukten vandra vidare upp till nya plattan känns väl sådär.
Men även att stänga in fukten längre ner verkar ju inte så bra ... :eek:

Att dränera ... ?
 
I och med grannarna äger tomten på två utav sidorna på garaget så faller dränering bort.
Den gamla plattan ligger mer eller mindre i marknivå, gjord för ca hundra år sedan, väggarna är murat så det ar väl egentligen inte så mycket som kan ta skada av att jag lägger plast(tror jag)
Hm, känns som jag kan slänga ut lit plast, bara för att vara säker.
 
Mikael_L
För att hålla nere tjockleken som armeringen bygger lägger man näten med fördel i förband
stucanet-displaced-joint.gif
(Och bilden har egentligen inget med armeringsnät att göra i sitt ursprung, men illustrerar det jag menar)

Och så vänder man vartannat nät så järnet som ligger uppåt i ena nätet har ett nedåt i andra och det hela bygger ett järns diameter mindre.
Svårt att förklara ... Har letat en bild som en tokig ...
 
Mikael_L skrev:
För att hålla nere tjockleken som armeringen bygger lägger man näten med fördel i förband
[bild]
(Och bilden har egentligen inget med armeringsnät att göra i sitt ursprung, men illustrerar det jag menar)

Och så vänder man vartannat nät så järnet som ligger uppåt i ena nätet har ett nedåt i andra och det hela bygger ett järns diameter mindre.
Svårt att förklara ... Har letat en bild som en tokig ...
Eller så köper man fingerskarvatnät bygger inget om man börjar från rätt håll.
 
Mikael_L
Jag vet inte varför bygghandeln har dessa på lager istället för traditionella nät då dessa är mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.