Har tänkt att bila upp mitt gammal avlopp i källaren, men börja fundera på om man skulle i stället lägga frigolit på de gammal golvet å sedan gjuta ett nytt lager på de å dra nya avlopps rör. Huset är byggt 1942 så de finns inte någon isolering ner till, eller är de en dum idé? Vet inte hur mycket man behöver bygga? Alltså tjocklek på totalt för att de ska göra nytta, kan verkligen inte mycket om ämnet å söker därför era åsikter,


Daniel
 
inte någon som har koll? på hur mycker man måste isolera golvet för att de ska göra nytta?
 
Hmm han hade lite högre takhöjd än va ja har... Men smidigt med lekarkulor
 
Hur mycket har du att leka med?
 
Ja så lite som möjligt. Men läste att 200mm var de bästa men minst 100mm å de blir för mycket skulle behöva komma ner på 20-40mm men både isolering, å betong... Så de är bara att skit i golvvärme å isolering å bila upp de gammal avloppet bara.
 
Varför bilar du inte bort hela golvet när du ändå håller på..för då kan du isolera ordentligt och lägga golvvärme samt dra nytt avlopp. Du kan då även dra vatten och el i plattan om du vill få ett mer cleant utseende...just gjort det själv..
 
De blir ju ett gigantiskt arbete å göra de. Sen vet jag inte hur tjock "platta" är nu, får testa att borra å se, huset är ju ganska gammalt, så har inte någon lust å börja gräva bort allt inne, så att väggar i div grejer börjar att ramla eller får sättningar.... Om de nu finns chans att de kan hända
 
av att bila bort golvet finns ingen chans att väggarna rasar. Det är ju enda sättet att göra det ordentligt. Visst
är det lite mera slit inledningsvis(bära ut mtrl) men sen måste ju alla steg göras i vilket fall som hellst. Jag
ångrar mig inte en sekund då det är dom bästa o varmaste rummen i huset. Nu skulle jag bara vilja göra så i resten av källaren:)..
ska du gjuta på det befintliga så får du nog räkna med 20cm golvhöjning.
/
M
 
hmm har funderar lite nu, å i huset jag bor i nu, så vet jag att jag inte kommer bo här resten av mitt liv, är ju bara 23.
så jag kommer bila upp avloppet bara, å sedan klinka hela golvet. hade jag bott här hela mitt resterande liv så skulle jag troligen gjort de "riktig" men tack så mycket för hjälpen
 
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
Hmm ska börja bila i veckan, men har en liten fundering prata med rörmokare, å han sa ett fall på 1cm per meter. Men hur ska man mäta de på lättas sätt? Så de dyker lika hela vägen
 
Mät ner från plattan vid varje muff.
 
Minst 1cm menade nog rörmokaren.
 
Enkelt räknar är de alltså bara att marken 1m streck på platta, å sen på varje m så ökar de,

Tex 1 1cm
2m 2cm eller tänkte ja fel nu?
 
Du tänker rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.