Jag skulle behöva lite synpunkter. Vår entrétrappa håller på att spricka sönder och på undersidan ser man armeringsjärnen som rostar och lossnar. Funderar på om det är lönt att försöka renovera befintlig trappa eller om det är lika bra att knacka ner den och gjuta en ny likadan. Vad tycker ni? Jag är medveten om att vi inte kommer att kunna få samma ytmaterial i putsen som den gamla. Har även för avsikt att återanvända själva trappstegen som är av granit eller liknande. Trappan är totalt 8 steg hög.
 
  • trappan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att den sett sina bästa dagar... Känns svårt att fixa så det blir bra...

Min polare gjöt en trappa och det var inga större problem. Det tog dock ganska mycket tid att snickra ihop formen för en ovan (fast du kanske inte är grön på området?!) och det var ganska mycket meck med hur armeringsjärnen skulle placeras för att allt ska hålla. Men har du någon kunnig som vet hur det ska konstrueras, och har ni tid och ork, så hade jag nog gjutit ny.

En historia kring en källartrapp får du också: En vän till en vän snålade på virket till formen. Han satte 20mm tunna plankor till stegen, så när betongbilen lassade på gav sig hela skiten och allt hamnade i en hög utanför tvättstugan i källaren. De fick låte det bränna och sedan fick kranbilen lyfta upp möget. Inte smart, och dyrt blev det också :D
 
Jo jag tror nog också att det blir svårt att laga befintlig trapp så det blir snyggt. Det är visserligen möjligt att stötta trappen med en mur på sidorna och sedan putsa om trappan men det svåra blir att laga de trappsteg som brutits loss. Roten till det onda är av allt att döma att de satte armeringen alltför nära trappan undersida. Armeringen har därmed dragit in fukt i betongen som sedan frostsprängt trappan.

Menar du att 20 mm är för klent att bygga en gjutform av? Tycker det känns rätt stadigt :)
 
Ja, det är väl de lösa stegen som ställer till det... Synd att du inte har samma smak som jag - jag gillar nämligen trätrappor, och det hade ju sparat en del jobb att göra en sådan istället ;)

20 mm är rena stålet i de här sammanhangen! Det räcker egentligen med 12 mm till gjutformen, det var bara det att knaggarna satt på fel ställen, så det höll inte :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.