Jag har en nybytt fasad på huset. Efter det jobbet så va det dags för dränering runt huset och det visade sig att ena sidans grundmur va dålig och revs bort helt och hållet. Husets ena sida står nu uppstämplat (typ 7-8 meter) i väntan på åtgärd. Ändarna står stabild på övriga grunden (timmerhus förövrigt)

Tanken är att gjuta nytt upp till syll. Problemet är att det blir svårt att fylla hela vägen utan att bryta loss nya panelen så jag ser mig om efter alternativ.

En tanke är att sätta en H-balk upp mot syll och sedan gjuta ny sula hela vägen. Det kommer då inte betong hela vägen upp till syllen, stålbalken blir ej heller helt täckt med betong. Risken är väll då att den rostar sönder på sikt eller??

atlernativ 2 är att ta en H balk och jacka ut bitar varannan meter så att betongen kan flyta igenom och fylla upp balken på baksidan. Resultatet då blir att balken blir mer täckt fast inte sista cm såklart....

Alternativ 3. ta bort panelen varje x-cm för att kunna pumpa in bruk och hoppas att det rinner emellan och fyller ut. Med eller utan balk.... med balk för att garantera att det blir ett jämnt och bra stöd under hela syllen...

Alternativ 4. mura upp mot syll men det blir ju inte lätt att nå kloss i kloss med syll... Man kan ju kanske kleta på tillräckligt med bruk på ovansidan av sista stenen och trycka den på plats

Synpunkter?


Såhär såg det ut innan jag öste på mackadam. Nu är det ca 40cm mellan mackadammet och syllen.
IMG_2024.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan du inte gjuta in ett antal U-formade rör i lämplig dimension(75 mm?) när du gjuter upp så långt du kommer. Sen hällar du expanderbetong i rören som kommer fylla upp sista biten. Sen sågar du bara av rören när betongen härdat.
 
i vilket fall som helst lär du väl ha nåt mellan trästomme och syll för att inte få fuktvandring? Det utesluter ju all form av gjutning direkt emot. Kanske är enklare att gjuta en balk som man trycker upp med formen på nåt vis och sen gjuta under den ?
 
som rännor in menar du? funderrat på nått sånnt också. Måste ju ändå peta bort x antal fasadbrädor då får att komma ända upp. Frågan är väll hur bra betongen flyter, hur mågga bärdor som måste ryka? var 10e kan man väll leva med med det är ju i runda slängar 2meter mellan gluggarna i så fall.. kanske inte flyter ut så bra...
 
japp givetvis sätter jag en syllpapp mot syllen. Utelämna den lilla detaljen
 
Det borde väl gå lika bra att fästa papp i syllen innan gjutning?
 
ser det ut så där så skulle jag definitivt gjutit en separat balk som jag sen tryckt upp och sen gjutit under. Då kan man ju ha alla möjliga slags öppningar att fylla och se till att det blir fullt och sen bara frisera detta sen.
 
samtidigt vill ja ju få bort stöttorna som står nu... fördelen med en järnbalk är att man kan sätta dit den bitvis allteftersom man tar bort stöttorna och sedan och bulta ihop skarvarna
 
Tänkte så här
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expanderbetong är dock rätt dyrt.
 
är huset korrekt byggt så lär det väl troligen inte vara nå som helst problem att ha det hängande utan stöttor? Det står väl på övriga väggar? Dessutom ser det ju inte ut att vara nå makalöst grova stöttor heller ? Skulle det ligga mycket vikt på de där borde det synas och märkas.
 
det är väll helt riktigt. Det är ju ett timmerhus så mestadels vikt ligger på hörnen. Jag skulle däremot inte våga peta bort alla stöttor och låta det hänga i det fria... även om det går så varför prova....

Mexitegel: Flyter verkligen betongen så bra så att den väller ut ur röret och fyller upp? måste ju dessutom vara palacerat nån cm från syll för att det ska rinna ut..
 
Pumpar du in den med slang in i rören (som på filmen) så lär den flyta ut helt.
 
ok.. kan man göra det själv med någon pump tro? behöver ju bara hålla en gång :)
 
Betong är nog bland det jäkligaste som finns att pumpa gissar jag :)

Expanderbetongen är så lättflytande så jag skulle faktiskt tro att det går utan pump, men kanske kan du hjälpa den på traven med någon form av "mopp" som du kan trycka ner i röret? Om du har ett längre rör som du sätter på utanför (För att få mer volym i varje moppning) och fyller upp och sedan trycker på med moppen så borde det gå rätt smutt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.