Hejsan,

har ett gammalt garage(trästomme) som är i bra skick förutom plattan som är spräckt och har drabbats av tjällyft mm. Garaget är ett kall garage nu men jag hade tänkte bygga om det till ett varm garage genom att isolera om det. Dock skulle jag ju vilja ha en ny platta som är hel och fin med isolering under. Den gamla plattan förefaller att vara ett gammalt hemmabygge utan vare sig isolering eller armering.

Några idéer om hur jag kan få bort den gamla plattan och gjuta en ny utan att riva hela garaget som, som sagt tidigare, är i bra skick?
 
Det lär ju bli lite svårt när väggsyllen bör vara förankrad i plattan.
Om du skalar av innerväggarna till regelverket så kan du med en spikutdragare dra loss spikarna i syllen.
Spika distanster mellan samtliga väggar (så de inte sjunker ihop, eller lossnar från takkonstruktionen)
Skulle det nog gå att förankra stroppar i väggreglar samt takstolar och med hjälp av en hyrkran lyfta bort hela rucklet.

Jag skulle själv riva och bygga om hela paketet. Med tanke på spänningen stropparna drar med sig och gör taket intakt samt flera revor i ev. vindskivor.
Det var ju ett jäkla projket du planerar. =)
 
Mikael_L
Det är säkert möjligt att "ganska lätt" lyfta garaget nån decimeter, kanske upp till en meter genom att lossa syllen från plattan och sedan skruva/spika fast järn i syll eller reglar där man kan lyfta med domkraft.
Lite diagonalsträvor på väggarna och några reglar mellan innerväggarna för att hålla ihop alla mått är bra att ha.
Sen måste man nog lyfta lite eftersom, med 1-2 meters mellanrum, och palla under allt eftersom.

Problemet sedan blir att:
1. Få bort den gamla plattan (bilning?)
2. Gräva ur och fylla upp (+isolera) för ny platta.
3. Gjuta
Allt med endast en meters "takhöjd" ... :surprised:

Jag tycker du ska kolla om det möjligen går att dela dina garageväggar i hörnen. Isåfall tror jag att det är en bättre ide att helt enkelt riva garaget i "block". Först bort med tak och takstolar (försiktigt om det kan återanvändas) sen dela huset i knutarna och ta ner en vägg i taget.

Det är oundvikligt att du får extrakostnader, t.ex. takpappen räddar du knappast, men jag tror ändå att det är bästa alternativet om inte du eller din svåger äger en mobilkran.
 

Taket ska bort iallafall så det lär inte vara nåt problem.

Nog värt att ta sig en funderar, man kanske är dumsnål... :)
 
lånar denna tråd lite...
har ett uthus, som jag har funderingar på att göra om till garage.
4x15 m det har varit någon sorts båthus/carport modell äldre, virket är ok i stommen o takstolarna, men panelen är ganska gammal.
den har plintar nerslagna i marken som stommen är byggd på,
min tanke är att isolera huset o gjuta någon form av platta, är detta något man kan göra utan att ta ner hela byggnaden ???

mvh N
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.