Hej!
Är mitt uppe i renovering av vårt kök, hall och tvättstuga. När vi tog bort golvbeläggningen så upptäckte vi att betongplattan var full med stora sprickor. Eftersom vi inte kan bygga på höjden så valde vi att ta bort den gamla. Det visade sig att den gamla plattan var ca 5cm tjock och ligger på ett lager lecakulor och saknar armering. Alla utrymmen har egna betongplattor. Har nog varit torpargrund innan som någon gammal ägare gjorde om. Vi tänker nu gräva ur för att kunna få in golvvärme. Huset ligger i sand och det finns inget som tyder på fukt någonstans. Jag tänkte mig följande makadam, cellplast, cellplast mot grunden, armering, golvslingor och sen betong. Några idéer på hur tjockt med makadam m.m. som behövs? Uppgrävning av golv i en renovering, visar en delvis borttagen betongplatta och ett underliggande lager av grus och lecakulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med borttagen golvbeläggning som avslöjar en sprucken betongplatta och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppbruten betongplatta med synliga sprickor och underliggande lager av lecakulor upptäckt under renovering för golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kallund
  • Laddar…
Jag kör själv på 200mm isodrän, sen cellplast och betongplatta.
Då det inte är grundvatten synligt 700mm under färdigt golv så kände jag inte att kross (16/32) behövdes.

I ditt fall hade jag kört med minst 200mm cellplast, och sen det lämpligaste materialet under.
Om ni river stora delar och har möjlighet att använda maskiner för transport så är kross (16/32) billigt och enkelt. Jag tror att du behöver 200mm för att få nytta av det.
100mm isodrän/pordrän är kapilärbrytande och isolerade, men mkt dyrare på större ytor.
 
C corre skrev:
Jag kör själv på 200mm isodrän, sen cellplast och betongplatta.
Då det inte är grundvatten synligt 700mm under färdigt golv så kände jag inte att kross (16/32) behövdes.

I ditt fall hade jag kört med minst 200mm cellplast, och sen det lämpligaste materialet under.
Om ni river stora delar och har möjlighet att använda maskiner för transport så är kross (16/32) billigt och enkelt. Jag tror att du behöver 200mm för att få nytta av det.
100mm isodrän/pordrän är kapilärbrytande och isolerade, men mkt dyrare på större ytor.
Hej! Menar du 200mm kross och 200mm cellplast? Hur tjockt med betong kör du? Kör du isodrän istället för kross?
Ytan vi ska gjuta om är ca 30m2. Renoveringsarbete av golv med utspridd sand och verktyg, delvis grävt nära vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går sakta men säkert framåt. Det är mycket sand att rulla ut:strong:
 
Jag kör med isodrän för att slippa skotta in kross, det är trångt och tungt in i rummet vi renoverar.
Det var tungt nog att köra ut ca 6ton grus, betong etc.

Gjorde en avjämning av ytan och paddade schaktbotten, la isodränen på den ytan. Ytan var inom 3-4cm i höjdled. Där har kross en fördel, det är lättare att efterjustera in ett krosslager jämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.