Våren börjar nalkas och alla projekt börjar redan snurra i huvudet.

Två av dem går ut på att fixa till husfasaden och gjuta någon form av klack mot husgrunden så att den blir tätare

Vi lät hyvla tomten i höstas och plockade bort tonvis med Sten.
Tidigare ägare hade lagt natursten mot husgrunden och bruk för att få dessa på sin plats.

vi tog bort det då det var både fult och samlade vatten och med bakfall.

Nu tänkte jag gjuta en klack kanske som
Är 5-10cm bred och med fasad ovankant som avrinning. Eller finns det något annat bättre sätt att ”täta” och se till så vattnet rinner bort?

om jag skall gjuta en klack hur djupt borde jag gräva? Borde jag lägga ner frigolit först sedan makadam, armering osv. Skall jag fästa det på något vis mot huset? Eftersom jag skall putsa om stötte delar av huset så tänkte jag slå bort all puts som är bommad men även längst ner så det inte blir en ”skarv” mellan klacken och väggen utan att man får känslan av att väggen följer klacken .

Tar gärna emot tips!

Med vänlig hälsning, Andreas
 
  • Hustomt där natursten och puts har tagits bort från grunden, exponerar fasad och bar jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har sett att man gjort sådana reparationer inne i stan på större äldre lägenhetshus. Då grävdes ca en halvmeter till solid stenbotten, armering utfördes (dubb/armering borrades ner i större stenar utanför huset) samt borttagning av löst material på huset där gjutning ansluter. Infästningar som behövs är att armering sitter stadigt och inte flyttas när formen fylls. Isolering är krångligt att blanda in under denna reparation och det gjorde de inte på det huset heller. I så fall skulle jag lägga på isolering efter gjutning är klar, som man gör på källarens grundmur under mark.

Ytterligare åtgärd kan vara att plåtbeklä den fasade överdelen på gjutning innan en slutputsning görs på väggen precis över gjutning som täcker plåtens infästning i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
andyh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.