Snart är det dax att gjuta plattan för vår utbyggnad. Bor i Stockholm, och till och med här kan det bli kallt :)

Jag har letat runt lite efter information kring det här med gjutning på vintern och blir inte riktigt klok på vad som egentligen gäller, så jag tänkte att vi reder ut det nu.:)

Det finns tillsatser och knep som kostar extra, accelerator/mer cement/varm betong, som används när det är "kallt". Vadå kallt,? Lästa någonstans att vid +5 grader börjar "betongvintern", Stämmer det?

När betongen är utlagd och börjar brinna bidrar den själv till viss del med värme. Hur lång tid tar det innan betongen börjar brinna och genererar värme?

Hur varmt bör det vara "ute" (kring betongen) under tiden betongen brinner, fösta dygnet, andra dygnet, nästkommande vecka, månad... När kan man sluta oroa sig, och utsätta plattan för minusgrader?

Om det blir för kallt bör man täcka betongen med isolering, allternativt bygga ett tält och köra med värmefläkt. Vad är kallt? 5 grader, -5 grader? Kallare? Bör man täcka omgående, eller efter några timmar när betongen blivit hård.

Annat man bör tänka på? Bidra gärna med era betongkunskaper och passa på att glänsa lite ;)
 
Mikael_L
Har du tänkt gjuta själv?
Isåfall, är du nybörjare? (Jag misstänker det)

Jag gjöt själv i höstas, första plattan så jag är alltså nybörjare. Och jag skulle inte våga mig på en vintergjutning på egen hand. Det är tillräckligt mycket att oroa sig över utan att att behöva fundera på temperaturen ...

Ska du ha hjälp av någon proffs? Bra, då ska du lyssna mer på honom än mig! ;)

Koffa, som svarade dig tidigare, tror jag är ett betongproffs, han är iaf kunnig.

Bnicke skrev:
När betongen är utlagd och börjar brinna bidrar den själv till viss del med värme. Hur lång tid tar det innan betongen börjar brinna och genererar värme?
Så gott som direkt, såvitt jag förstått. Men man kan säkert "döda" processen med allt för låg omgivningstemp. Så det gäller nog att så fort som möjligt täcka (och värma), i början utvecklar det nog inte så mycket egenvärme.

Hur varmt bör det vara "ute" (kring betongen) under tiden betongen brinner, fösta dygnet, andra dygnet, nästkommande vecka, månad... När kan man sluta oroa sig, och utsätta plattan för minusgrader?
Betongen brinner långsammare ju lägre temp den har. Det är egentligen bra att den brinner hyfsat långsamt, bättre att gjuta på vår eller höst än under högsommarvärmen.
Men när det blir såhär pass kallt så kan jag tänka mig att det kan ta över en vecka innan den brunnit såpass att du kan ta bort övertäckning/värme.

Om det blir för kallt bör man täcka betongen med isolering, allternativt bygga ett tält och köra med värmefläkt. Vad är kallt? 5 grader, -5 grader? Kallare? Bör man täcka omgående, eller efter några timmar när betongen blivit hård.
Jag antar att man bör tänka på täckning och ev värme runt i kring +5grader och kallare.
Åtgärden bör nog ske så fort som möjligt, det är givetvis inte bra att betongens yta fryser istället för att brinna.

Som jag redan skrivit. Mina åsikter är ev bara amatörbullshit, så hör du något annat ifrån någon vederhäftig källa, bortse från det jag skrivit ...:surprised:
Men då jag själv varit i gjutartagen för ett tag sen, så vet jag vad skönt det är att bolla frågorna lite, oavsett om bollplanket är en betongproffesor eller någon som gjutit en enda platta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.