Jag planerar ett garage och funderar på att gjuta ett mellanbjälklag för övervåningen. Spännvidden kommer att bli ca 6,1m fribärande och ca 20cm tjock. (detta ska en konstruktör räkna på)
Som ett alternativ till Plannjas combideck funderar jag på att forma med cellplast med hullingar som då gjuts fast.

Frågan är då hur man gör med porten som ska hängas upp i taket. Kan man dra fast reglar under cellplasten med långa skruv som då gjuts in i betongen för att fästa porten i? Denna lösning bör fungera för glespanel som jag sedan sätter gips på. Men frågan är om det håller för porten?
 
Det blev lite tokigt tidigare det ska förstås vara ca 30cm tjockt valv.

Men efter lite mer googlande så hittade jag något som kallades "TW-valvet" som jag inte hört talas om tidigare, men det verkar lovande. Någon som hört talas om detta? (kan ju heta något annat kommersiellt.)
http://biphome.spray.se/thomas.wellander/

Det är egentligen inte konstigare än att man i mitt fall skulle forma med cellplast och urgröpningar med C/C 60 cm för balkarna. Liknande är gjort på huset över en liten källardel fast med fyra balkar C/C ca 2m och tjockare platta ca 15cm. Fördelen skulle ju vara att egenvikten hålls nere samt att mängden betong minskar rejält, dock blir det väl mer armering och cellplast som krävs.
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
Jag har upptäckt att Träullit eller motsvarande är ganska smidigt. Skivorna kan läggas ut och utgör sedan innertak i garaget, på med armering och sist tar man dit betongbil och fyller ovanpå. Som bonus blir det akustikdämpande i garaget.
 
Det låter ju smidigt!
Har du egen erfarenhet från detta och i så fall var köpte du det?
Jag har inte hört talas om det tidigare.
 
Jag kollade lite på tillverkarens hemsida och det ser ju onekligen ut att bara en lämplig lösning, i alla fall för ytskiktet i taket. Fast jag tror inte att man kan fästa upp en port i det, så den delen av frågeställningen kvarstår.

Är det någon som har erfarenhet av mitt förslag att använda långa skruv genom cellplast/träullit och upp i betongvalvet?
Eller någon annan för den delen som har synpunkter på förslaget. Tanken är att den långa skrivet gjuts fast och då borde den väl sitta riktigt bra?
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
Jag gjorde en snabbskiss över förslaget på bjälklaget med en ram runt. Det kanske blir lite lättare att förstå hur jag menar.

Mellanbjälklag_1_tw1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellanbjälklag_1_tw2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grått är lättklinkerväggen med urtag för mellanbjälklagets "kantbalk".
Blått är cellplast (ev. träullit underst) som blir den kvarsittande formen.
Grönt är det gjutna valvet inkl. "balkar".
 
Det går ju åt rätt rejält långa skruvar isåfall, plus lång borr för att få hål. Skulle nog isåfall satsa på att borra rakt igenom, dra gängstång med (ev. försänkt) mutter på ovansidan.

Om man börjar med ett innertak av träullit, kan man isåfall hänga upp skenan till skjutporten utan själva porten (för viktens skull) med genomgående bult som najas fast i armeringsjärnen?

Alternativ tre: Göra hål i formen och släppa ner några klackar betong ned till innertaket för att bulta porten i. Det är nog mest framtidssäkert också om man vill byta port till en med lite annan dimension på fäste.
 
Sök efter filigranbjälklag så hittar du lösningen :)
 
Tack för svaren!

Jag håller på och tittar på ett flertal alternativ för mellanbjälklaget, bl.a. filigran, håldäck, lättklinker etc.

Gemensamt för dessa är dock att det krävs kran för att få dem på plats plus att det är lite trångt att komma in på tomten. Av denna anledning så skulle en kvarsittande form vara enklare att få till. (Ur just den aspekten, i övrigt så blir det ganska mycket mer jobb.)

När det gäller skruvlängden så blir det lite beroende på hur tjock den understa cellplasten är, om man fäster i balkarna.
Naja fast gängstång som man släpper ner genom cellplasten är ju en idé som kan funka.

Om man kör på lösningen med cellplastform så måste man ha någon form av "form" under som kan stämpas. Denna kan ju bestå av reglar isf glespanel som då också blir en del av den kvarsittande formen och kan fylla en andra funktion när det är färdiggjutet.

Jag vet att jag kanske är ute och cyklar i blå pyjamas, men det är kul att undersöka lite egna funderingar på lösningar! Det är ju halva nöjet med att bygga! :)
 
Kan du inte bara göra ett vanligt valv och göra en träform som du river och bygger huset med sen...så gjorde jag med mitt förra hus och fick väldigt lite spill....
 
Enk Projektet skrev:
Kan du inte bara göra ett vanligt valv och göra en träform som du river och bygger huset med sen...så gjorde jag med mitt förra hus och fick väldigt lite spill....
Ja, tanken är ju att minska ner på spillet för att på så sätt hålla totalkostnaden nere. Eftersom jag kommer att göra det mesta jobbet själv (och jag har tydligen låg timpeng enligt min fru... :) ) så gör det inte lika mycket om det resulterar i lite merjobb.

Hur gjorde du formen? Råspont som sedan användes till taket? Hade du i så fall plast emellan eller hur löste du kontaktytan mot betongen?

Om mitt förslag skulle visa sig hålla så minskar betongmängden från 16,5m3 till 9,6m3, vilket handlar om ungefär 10kkr. Sen tillkommer förstås armering i båda fallen (även om mängd och typ kommer att skilja) samt cellplast/form. Så det är ju inte givet vilket som blir billigare.

Än så länge är jag i projekteringsfasen av garagebygget, se http://www.byggahus.se/forum/smahus...231268-garage-i-sluttning-med-ovanvaning.html
Hittils har jag endast tagit in pris på lättklinkervalv och det hamnade på dryga 50kkr inkl. transport och montage. Min förhoppning är att kunna komma under detta, helst ner mot 30-35kkr.
 
Jag använde OSB som jag plastade och återanvände...45x95 eller 45x120 som reglar och stämp...
Cellplast med 30cm mellanrum som armerades med 12mm järn tror jag...plattan blev 8-9 cm plus cellplastens tjocklek...kolla med en konstruktör ang måtten....
 
Så om jag förstår dig rätt så har du gjort det jag funderar på!?

Hur långt spann klarade du med den lösningen?
 
Mitt var 5m spännvidd men har du en konstruktör som är är van med betonglösningar så fixar han det lätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.