Hej

Det här är egentligen en fortsättningen på en annan tråd jag skapade för 1-2 veckor sedan som handlar om en betongtrappa som tagits bort och där istället ett golv ska läggas över trappans gamla genomförande. I förra tråden frågade jag om tips gällande en idé att påla upp mellanbjälklaget med stålbalkar samt bärlinor och tvärreglar i trä men jag har lite idéer som nu behandlar en betongkonstruktion.

Det är inte ett stort område utan det handlar om ett L-format hål/genomföring på ca 7,5kvm (se planritning i bild nedan) på våning 2. Lila är alltså trappans gamla genomföring och cyan visar på husets väggar som är ca 220mm tjocka. Byggnaden i sig är 6,4 m bred och 19 m lång och den är lokaliserad i Kenya. Denna genomföring hade jag nu tänkt att platsgjuta igen så det blir ett kontinuerligt golv över hela våningen och skulle vilja höra era tankar och idéer.

Skärmbild av en planritning i AutoCAD med markerat L-format hål för en tidigare trappa och husets väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag tänkt är att jag skapar en form som hålls upp med rörstämp (eller liknande) över denna L-formade genomföring. Därefter borrar jag in stålrör/armering ovanför formen och som sträcker sig från inre delen av ytterväggen in i det befintliga mellanbjälklaget. Sen tänkte jag att jag gjuter ett bjälklag i denna form som sedan får härda och torka ut.

Jag undrar lite på hur ni ser på denna metod, vad det finns för risker, problem osv. Är det ens möjligt? Tips på läsmaterial osv. Har försökt hitta liknande projekt men helt utan resultat.


mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.