Tjena

Bor i en timrad kåk från 1890-talet med tilliggande uthus som har varit från början ett av statens tåghållplatser en gång i tiden. Rälsen togs upp på 80-talet men utanför huset går banvallen så vi har så att säga tillgång till hur mycket sand som helst och marken runt uthuset och huset är bara sand. Sanden har också använts i krypgrunden och i uthuset som golv. De måste ha kört hit hiskeligt mycket med sand. Kan tänka mig att det ligger kanske ett 50cm lager med jättefin ren sand i uthuset.

Planerar att bygga ut uthuset lite med ett kallgarage/maskinförråd och även gjuta en platta i uthuset då vi har djur och planerar att expandera in i uthuset. Blir ju svårt att hålla rent med sandgolv så en gjuten sula hade jag tänkt mig
Och eftersom man är fattig bonndräng gäller det att hålla nere kostnaderna.

Skicket i övrigt på byggnaderna är inte top notch så det handlar om ett "ekonomi bygge"

Eftersom uthuset är färdigt så att säga och vilar på granitblock kommer sulan i uthuset inte utsättas för några höga påfrestning, på sin höjd en ko som trampar runt lite och ev. några reglar för inredning. Kallgaraget ska bära ett tegeltag via grundmuren och på sulan ska man kunna hissa upp en bil på bockar.

Frågan är då vad expertisen säger om att gräva ur denna sand och helt enkelt använda som gjutballast, kanske 1 del cement, 4 delar sand plus vatten och hälla tillbaka över armeringnät som får vara golv kanske 7-10cm tjock? Dvs skita i gruset/makadam och bara köra gjutcement och sand.

Sedemera tillbygget/garaget borde väl gå att använda sanden som finns på gamla järnvägsbanken. Har gjort lite provgrävningar här och där och under det översta lagret med förmultnade löv och sånt ligger det lite grövre sand och grus. Ju närmare man kommer kåken blir det matjord men partierna där tillbyggnaden är tänkt är det alltså mest naturgrus/sand.

Inte bara är detta såklart perfekt ur dräneringssynpunkt, kommer inte att gräva ur mer än det som behövs för att gjuta sulan till garaget men vad tror ni om att använda detta som ballast i hemmablandad betong. Vad händer om det av misstag skulle komma med någon kocka med jord osv. Hur tjock behöver sulan vara till garaget, 10cm och kanske 20cm i ändarna där grundmuren ska stå. Tillbyggnaden blir runt 36m2 och partiet som ska gjutas i uthuset ca 24m2.
OBS! Jag skall alltså inte bygga något world trade center här utan det handlar om att ha en enkel sula man kan va på när man ska mecka med bilen o så.

Kan tillägga att jag har inte jättestor erfarenhet av gjutning,, har gjort lite mindre jobb med färdigt torrbruk och har läst lite böcker i ämnet men inte gjort något såhär stort. Har dock en kompis som hållt på med sånt här i många år och har tombola osv..

Tackar för svar !
 
Flera saker att ta hänsyn till.
Hur ren sanden är från humus och ler partiklar detta kan testas i vatten där man ser hur snabbt vattnet klarnar,detta är nog den viktigaste parametern.
Korn storleken hur stora är sandkornen mät dom största ?
Är det bara fin sand ´´sandlådesand´´ skulle jag inte rekommendera att du gjuter med bara den,har däremot korn upp till 8 mm så kan det bli en hyfsad betong-
 
Ja förstås inte att rekommendera, men frågan är om det går att få ett hyffsat budget resultat. Det är inte sandlådesand största partiklarna är kanske 5mm, resten ganska grovt. När jag skrev jättefin sand mena jag att den är relativt väldigt ren.
Ska se om jag kan ta lite bilder och lägga upp. Kompisen med lång gjuterfarenhet ska också komma och kolla på det.
Finns det något smart sätt att "tvätta" sanden för att bli av med humus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.