Så här ser det ut i badrummet på landstället, byggt för ca 10 år sedan. Hur löser man detta på bästa sätt?

Har en snickare på plats som föreslog att gjuta klack. Låter det som ett vettigt alternativ?

Stort tack på förhand!
 
  • Utrymme med rörledningar och isolering synligt genom golvet i ett badrum med stenkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och rörinstallation bredvid tvättmaskin i trångt badrum på landställe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
vad är det du vill lösa / åstadkomma? Du har ju en klack av bräder med uppviken matta som förhoppningsvis är tät. En gjuten klack ger numera ingen pluspoäng gentemot försäkringsbolaget om det är det du menar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju som skrevs inte någon större skillnad i utseende eller funktion. Du får mindre rör tillgängligt att jobba med om något går sönder.

Om du absolut inte vill se rören är det nog smartare att försöka bygga in dom i någon hylla/skåp.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vad är det du vill lösa / åstadkomma? Du har ju en klack av bräder med uppviken matta som förhoppningsvis är tät. En gjuten klack ger numera ingen pluspoäng gentemot försäkringsbolaget om det är det du menar.
Det var snickaren som sa att det kommer rinna ner ner vatten i golvet vid en ev. läcka. Ser ut att vara fogskum i botten, kan det verkligen vara tätt?
 
H Husmusens skrev:
Det var snickaren som sa att det kommer rinna ner ner vatten i golvet vid en ev. läcka. Ser ut att vara fogskum i botten, kan det verkligen vara tätt?
Ok jag fattar nu. Det är nog rätt svårt att få tätt där på ett sätt så att vatten som står där vid en läcka inte kommer vidare nedåt. Jag tror inte det blir tätt av att man bara gjuter i "formen" egentligen oavsett vad du gjuter med .....
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Menar de primärt en läcka på de svarta pem rören då eller? Hur länge har de suttit där?
 
S Stefan1972 skrev:
Menar de primärt en läcka på de svarta pem rören då eller? Hur länge har de suttit där?
Ingen aning om vilka rör han menade 🙈
Badrummet renoverade för 10 år sedan.
Snickaren har nu byggt för en flyttbar låda så det ser lite finare ut.
 
Antar att han menar att om de rören börjar läcka så samlar sig allt vatten i den "formen" men om man fyller upp den till kanten så rinner det ju över ner på det täta golvet och förhoppningsvis till en brunn och det är väl inte alls fel.

Ibland får man göra det bästa av situationen för att vara på säkra sidan och jag hade hellre haft ev. läckage rinnandes på det viset än att det skulle gå ner i bjälklaget. ;)
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Antar att han menar att om de rören börjar läcka så samlar sig allt vatten i den "formen" men om man fyller upp den till kanten så rinner det ju över ner på det täta golvet och förhoppningsvis till en brunn och det är väl inte alls fel.

Ibland får man göra det bästa av situationen för att vara på säkra sidan och jag hade hellre haft ev. läckage rinnandes på det viset än att det skulle gå ner i bjälklaget. ;)
Precis så menade han. Det finns en golvbrunn utanför ☺️
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag skulle gjuta igen lådan och göra att klacken lutar utåt så att eventuellt vatten rinner synligt ut på golvet. Måla med någon lämplig golvfärg och dra tätningsmassa runt om i skarven mellan vägg och den gjutna klacken. Om PEM slangen, kopplingen eller nåt annat läcker så rinner vattnet synligt ut på det vattentåliga golvet istället för ner i bjälklaget.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Varför gjuta? är det inte bättre typ ta en plastmatta sätta på snedden på väggen med täta hål vid rören? blir relativt snyggt och samma funktion?
 
Betydligt svårare att säkerställa att det blir tätt runt rören. Betongen sluter tätt, vill man kan såklart lägga en matta ovanpå av estetiska skäl men inte som primärt skydd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu ser jag dåligt men om det endast är kallvatten som kommer upp i golvet hade jag tagit bort befintlig klack och bett en mattläggare svetsa dit en stump och göra tätt runt röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.