Entrepenören vi anlitat skall precis i dagarna till och börja på vår torpargrund. Grunden (och huset :)) kommer att stå rakt på berget.

Nu till min fundering:
Hur rent kan man kräva att berget är innan man börjar att gjuta utjämningsklacken?
Jag förmodar att ju renare desto bättre, men "måste" det vara kliniskt rent eller?

Och för alla er som oroas av torpargrunder så kan jag tillägga att berget sluttar ifrån huset åt alla håll 8) ;)
 
Jag har jobbat en del med torpargrunder och husgrunder. Berget skall vara HELT fritt från organiskt material som växter, gräs, rötter och jord. Det gäller även inne i grunden.

Så kräv att entreprenören renspolar med vatten, och skulle dom vägra så kontakta KA. Innan dom hinner börja gjuta.
 
Gött! Då skall vi se till att grundkillen får det sope-rent :)
 
bebben skrev:
Gött! Då skall vi se till att grundkillen får det sope-rent :)
Det låter bra. Jag var på ett trist jobb en gång på grund av att han som gjort torpargrunden slarvat... Han hade struntat i att spola rent berget från jord... Så när huset väl var på plats fick jag och en kollega ta dit en sugbil, grovsuga hela torpargrunden och sedan skrapa rent hela berget mer borste och murslev. Därefter lasta jorden i hinkar och släpa ut...

INTE roligt! ;-)
 
Har äntligen träffat grundkillen personligen, vilket var en positiv upplevelse! Det verkar som om han verkligen vill göra ett bra jobb. Han var på det klara med att berget skall vara helt rent från organiskt materiel (han tog precis dina ord Magnus!). Han har lagt ut värmemattor nu för att få bort den lilla jord som finns kvar efter det att vår grävare skrapat så gott han kunde. F*n va mätaren i skåpet hicka till när han koppla in dom  :(
É ju bara o gilla läget, han kan ju inte köra dom i all evighet...
 
Jag ska senare i vår gjuta klack direkt på berget för ett utbygge med torpargrund.
Bebben, hur hög kommer den gjutna klacken att bli?
Hur mycket lutar berget? Behöver du mura i trappsteg?
 
  • Gilla
Mats Stenberg
  • Laddar…
Som högst kommer grunden bli 120 cm på ena sidan. Så det lutar nog en 80 cm på 13 meter (långsida).
Så jag förmodar att utjämningsklacken blir 80cm då??
Ingen jag har talat med (som har byggerfarenhet) tyckte att det ens var några konstigheter. Men vad vet jag som är tangenttryckare till vardags :)
 
bebben skrev:
Gött! Då skall vi se till att grundkillen får det sope-rent :)
en annan grej du kan göra för att få det att sitta fast i berget är att borra några hål o stoppa ner armeringsjärn som sen går in i plattan =)
Vet ej om du redan tänkt på de, men alltid ett bra tips!

mvh!
 
Jodå, en av de saker vi visste i förväg innan vi träffade grundisen var just det att han skulle förankra gjutklacken med järn ned i berget. Känns bra att huset inte glider ner på grannens tomt :)
 
  • Gilla
Patrick.Lundin
  • Laddar…
Att "dobba" sulan är bra.

Jag har gjort en del såna jobb och det är i sig inga konstigheter. Rent berg och lagom många dobbar så är det lugnt. Bra utförd formning är väldigt önskvärt så att grunden ser bra ut när huet står på plats.
 
Okey
Man ska alltså borra ner armeringsjärn i berget och sedan gjuta sulan.
Men om berget lutar då? Gjuter man verkligen så högt att hela höjdskillnaden försvinner?
Kanske kan man gjuta i etapper och använda murblock till resten?
Hur gör proffsen?
 
dymlingen skrev:
Okey
Man ska alltså borra ner armeringsjärn i berget och sedan gjuta sulan.
Men om berget lutar då? Gjuter man verkligen så högt att hela höjdskillnaden försvinner?
Kanske kan man gjuta i etapper och använda murblock till resten?
Hur gör proffsen?
Jag har varit med på ett par såna jobb som "proffs". Vi trappade sulan för att slippa gjuta onödigt högt. Stegen blev givetvis 20-40-60 cm beroende på hur stor lutningen är. Tänk då på att forma sulan så att sulans ytterkan ligger i liv med murblockens ytterkant. Gör man så så får man en betydligt snyggar emur och man slipper en klack som sticker ut nere vid berget.

Luter berget så är det lagom med dobbar varje halvmeter ungefär. Dopparna sätts parvis, så två dobbar varje halvmeter. Tätare om det lutar mycket.
 
Vad menas med dobbar? Är det en bit armeringsjärn eller är det en pryl man köper färdig?
 
dymlingen skrev:
Vad menas med dobbar? Är det en bit armeringsjärn eller är det en pryl man köper färdig?
Du kan kapa bitar av armeringsjärn och borra ner i berget. Borra ner minst 10cm och använd minst 12mm armeringsjärn. Vill du göra "enligt konstens alla regler" så köp s.k. chemankare och täta hålen med. Det är en massa, typ plastic padding, som man använder för att förankra järn och annat i betong och sten.

Men för er del klarar det sig med om ni bara borra och sticker ner järnen.
 
Hej!
Blev interesserad eftersom vi ska ha torpargrund på berg som slutar ner. Dvs, huset ska vara i 3 nivåer varav 2 kommer att stå på plintar och 1(den lägst ner) på stolpar. Hittills inte lyckats få en bra pris för grunden. Hur mycket är din på?Vi bor öster om Stockholm.
bregje
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.