Hej!
Min röris ska komma och fixa vvs i min gästtoa som jag håller på att renovera.
Jag vill att han drar om vatten in, avlopp från handfat, samt drar om rören till/från elementen så att dessa kommer ut från vägg.
Men han hävdar att man bara behöver göra om så att inkommande vatten kommer från vägg, avlopp fr. handfat samt rören till elementen kan man gjuta klack runt.
Är det godkänt enligt branschregler? (jag har sökt info men hittar inget klart i detta)
Tacksam för alla svar.
 
Avloppsrören får ligga i golvet men enligt branschreglerna så ska man i möjligaste mån inte ha några andra rör genom golvet.

Dock är det tillåtet att gjuta upp en liten klack som han säger så att rörgenomföringen kommer ovanför nedre delen av golvets tätskikt.

Är det komplicerat att ändra rören så får man även vid renoveringsarbeten frångå reglerna vad gäller detta också.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Avloppsrören får ligga i golvet men enligt branschreglerna så ska man i möjligaste mån inte ha några andra rör genom golvet.

Dock är det tillåtet att gjuta upp en liten klack som han säger så att rörgenomföringen kommer ovanför nedre delen av golvets tätskikt.

Är det komplicerat att ändra rören så får man även vid renoveringsarbeten frångå reglerna vad gäller detta också.
Okej, tack!
Jag tänkte dra upp tätskiktet ca: 50-75mm fr. golv ska jag gjuta upp klacken lika högt, så jag kan gå runt med tätskikt?
 
cust3000 skrev:
Okej, tack!
Jag tänkte dra upp tätskiktet ca: 50-75mm fr. golv ska jag gjuta upp klacken lika högt, så jag kan gå runt med tätskikt?
Just det, så gjorde vi när vi renoverade vårt badrum i somras, enda möjligheten som var rimlig utifrån förutsättningarna. Räcker med 50 mm över brunnen normalt för sen rinner vattnet ändå ut över tröskeln vid dörren ;)
 
Ja, tätskiktet ska ju upp 50mm på vägg så den höjden är lagom att ha klacken med...
 
Tack, Paul och Jan, för er input!
Det kommer före och efterbilder vartefter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.