Dränerade för några år sen och då bilades källarmur och källartrapp bort. Källarmuren är uppmurad igen och dräneringsfirman förberedde en singelbädd för att gjuta trapp. Dräneringen sitter mot huset och är delvis i vägen för att kunna fästa trappen i husväggen.
Men till själva gjutningen, är det "bara" att bygga en trappform och börja gjuta direkt i singelbädden?
Källarmuren består alltså enbart av en kortsida och en långsida. Ingen mur finns där trappen ska avslutas utan det är bara en backe med mycket singel i dagsläget..

Min tanke är att gjuta trappen "friliggande" i singelbädden om det funkar, utan att fästa in den i varken mur eller hus. Givetvis kommer den armeras i själva trappstegen, men tänkte inte fästa in armering i mur eller husvägg. Tänker att trappen blir så pass tung att den kommer ligga på plats ändå? ... Och skulle trappen röra sig något tar den inte med sig den uppmurade källarmuren som består av leca-block..
Eventuellt armera fast trappen längst ner där jag kan fästa den både i hus och mur.. Längre upp blir det svårare eftersom dräneringen är i vägen ..
 
Redigerat:
Ingen som har minsta tips?
 
Hur stor blir trappen? Det borde funka att göra som du tänkt att den är helt fristående.
 
S Snickarkirre skrev:
Hur stor blir trappen? Det borde funka att göra som du tänkt att den är helt fristående.
En bild säger nog lite mer, bifogar en här :)
Måttmässigt kanske trappen blir ca 160cm "lång" och den blir ca 110 hög max. Bredden på stegen kanske 80 cm, tror jag kommer gjuta en enkel " cykelränna vid någon sida så det är enkelt att rulla upp och ner cyklar.
Gruset på bilden ska fyllas upp lite mer. Under singelbädden ligger lera som inte kommer flytta på sig. Det har stått så här några år nu så allt som behöver sätta sig lär ha gjort det. :)

Trappen är tänkt att börja strax efter dörren som skymtas i bild. Längst ner finns möjlighet att armera fast första trappsteget i både husvägg och källarmuren.
Det ska gjutas ett golv längst ner med som nog ger trappen lite stöd med.
 
  • Grusområde mellan husväggar med synlig lera och en gul byggplastkant, plats för planerad trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej då blir den ju ganska stor ändå och förstod jag dig rätt nu så blir den typ 160 lång och typ 80 bred och ish 110 hög? Räknade lite snabbt och då borde de ungefär gå i en 700 liter i den å då blir vikten på trappan 1610kg. Har du gjort nån egen uträkning? En kubik betong väger ca 2,3 ton. Så den trappen lär ju inte gå nånstans direkt utan du kan bara gjuta den utan att armera fast den i huset eller så
 
  • Gilla
Snapp76
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Okej då blir den ju ganska stor ändå och förstod jag dig rätt nu så blir den typ 160 lång och typ 80 bred och ish 110 hög? Räknade lite snabbt och då borde de ungefär gå i en 700 liter i den å då blir vikten på trappan 1610kg. Har du gjort nån egen uträkning? En kubik betong väger ca 2,3 ton. Så den trappen lär ju inte gå nånstans direkt utan du kan bara gjuta den utan att armera fast den i huset eller så
Ja ungefärliga mått när jag mätte lite snabbt. Kan vara något mindre mått, men ungefär där.
Nix, inte gjort några egna uträkningar ännu..
Tänkte höra mig för här först här vad som är gångbart innan jag börjar räkna för mycket eller beställa material.
Har velat fram och tillbaka om jag ska gjuta trappa eller bygga en trätrapp som är betydligt lättare. Dock medför det vissa problem då jag inte riktigt vet hur jag ska fästa in den uppe och nere och hur jag skulle hålla gruset kvar o.s.v.
Därav började gjutning åter igen upp.. :)

Mängden betong, hur många säckar motsvarar detta ungefär förresten? Har tombola, så på så sätt är det lugnt men behöver ju beställa ungefär rätt mängd betong.
 
Okej jo du kan ju göra i trä oxå men då får du nog gjuta två fundament nere eller ett som är samma bredd som trappen som vangstyckena kan vila på och sen bulta fast dom. Uppe så går det kanske att gjuta två små fundament som du får fast vangstyckena i oxå. Det är nog lättare än att gjuta en trapp på plats. Vanligvis så brukar trappor i betong prefabas upp och ner sen lyfter man dom på plats senare. Men det kanske inte är en dum idé att gjuta en lite sula längst ner som är försänkt i marken som mothåll för den gjutna trappan. Eller om själva trappgjutningen går ner i backen. Funderade lite mer när ja hade sett din bild så är nog bra att få fast den neråt på det sättet så den inte börjar glida neråt med tiden. Tänkte lite fel först tror ja. Visst är det så att marken sluttar hela vägen ner så trappen kommer följa sluttningen? Då blir inte trappen så "tjock" som jag tänkte först. Så då stämmer inte min beräkning på vikt.

Skall du blanda med cement och sen tillsätta grus och sand själv eller tänkte du köra på grovbetong säckar? Kör du på grovbetong så får du ut ca 13 liter betong per säck.
 
S Snickarkirre skrev:
Okej jo du kan ju göra i trä oxå men då får du nog gjuta två fundament nere eller ett som är samma bredd som trappen som vangstyckena kan vila på och sen bulta fast dom. Uppe så går det kanske att gjuta två små fundament som du får fast vangstyckena i oxå. Det är nog lättare än att gjuta en trapp på plats. Vanligvis så brukar trappor i betong prefabas upp och ner sen lyfter man dom på plats senare. Men det kanske inte är en dum idé att gjuta en lite sula längst ner som är försänkt i marken som mothåll för den gjutna trappan. Eller om själva trappgjutningen går ner i backen. Funderade lite mer när ja hade sett din bild så är nog bra att få fast den neråt på det sättet så den inte börjar glida neråt med tiden. Tänkte lite fel först tror ja. Visst är det så att marken sluttar hela vägen ner så trappen kommer följa sluttningen? Då blir inte trappen så "tjock" som jag tänkte först. Så då stämmer inte min beräkning på vikt.

Skall du blanda med cement och sen tillsätta grus och sand själv eller tänkte du köra på grovbetong säckar? Kör du på grovbetong så får du ut ca 13 liter betong per säck.
Det stämmer att marken sluttar ner hela vägen, så det är väl egentligen bara steg som behöver gjutas och armeras i varandra, om jag gjuter i betong. Gjuter jag i betong köper jag färdiga säckar och blandar med vatten bara. Orkar inte balta med att blanda allt själv, nån måtta får det vara ;)
Ännu skönare hade ju varit att ta hit en betongbil som fick fylla formen, men det blir nog medelvägen att blanda grovbetong tror jag.

Men sen är det ju det här med trätrapp istället som jag varit inne på länge oxå.. Min tanke där är att typ gjuta första steget nere och då gjuta fast hållare för vangstyckena, likadant uppe i princip. Men frågan är då hur jag ska gjuta fundamentet uppe så att det stannar kvar och inte rör på sig i och med backen ner. Finns ju inget som håller mot på sidan där trappen ska vara. Såvida inte trappen själv fungerar som mothåll? En tanke var att gjuta mot kortsidan av källarmuren och armera fast fundamentet uppe i källarmuren och då eventuellt även i huset. Då får jag bygga en form som går ovanför dräneringen för den vill jag inte röra. Mot huset kommer då fundamentet vara ganska tunnt men djupare precis framför dräneringen igen.. men frågan är hur djupt man behöver gjuta fundamentet uppe o.s.v. Kan ju gräva ner mig en del o gjuta något från en bit ner. Men ända ner till källarmurens början kan bli lite svårt.

Ja, jag vet inte om det här funkar, men hittar inga supersmidiga lösningar på det här så som det är byggt. Innan dräneringen fanns det en mur även på kortsidan där trappen hängde i den muren. Tomrum under trappen tydligen. Men den trappen ramlade ihop fort när dom satte knackern mot den..

Om jag bara kan hitta ett bra sätt att få fast en trätrapp så bygger jag en sån, för det är allra lättast att hantera och bygga. Med betong måste jag ju köpa trä ändå eftersom jag måste bygga en form :D
 
Redigerat:
Låter som en bra idé att gjuta första steget nere och gjuta fast typ balkskor till vangstyckena. Om du gräver ner fundamentet typ en dm under backen så kommer den hålla trappen på plats om grusen där nere är någorlunda packad. Går det att gör den så den ligger ännu mer undebacken så hade de varit ännu bättre. Då kan inte trappen glida/kana neråt. Sen uppe så räcker det med typ markplattor eller nå små fundamentet som du borrar fast balkskor i typ sånna här https://www.byggmax.se/justerbar-st...0r52XYBCvI_Yi76EI_2-sUaAgktEALw_wcB#913=14408 Då så får trappen stöd av dom när man går i den och samtidigt förhindrar dom att fundamenten/markplattorna glider neråt med tiden.
 
S Snickarkirre skrev:
Låter som en bra idé att gjuta första steget nere och gjuta fast typ balkskor till vangstyckena. Om du gräver ner fundamentet typ en dm under backen så kommer den hålla trappen på plats om grusen där nere är någorlunda packad. Går det att gör den så den ligger ännu mer undebacken så hade de varit ännu bättre. Då kan inte trappen glida/kana neråt. Sen uppe så räcker det med typ markplattor eller nå små fundamentet som du borrar fast balkskor i typ sånna här [länk] Då så får trappen stöd av dom när man går i den och samtidigt förhindrar dom att fundamenten/markplattorna glider neråt med tiden.
Kanon, stort tack för tipsen! :)
Gruset nere är packad, eller rättare sagt, under gruset är det lerjord så det går nog gräva ner sig där en bit till och gjuta ett fundament. Sen kommer golvet som ska gjutas där nog också ge stöd åt fundamentet.
Då kör jag nog på en trätrapp istället, känns på alla sätt enklare, speciellt om man skulle behöva öppna upp eller något liknande nån gång. Om man nu får tag på virke i sommar....
 
Ingen fara bara kul att kunna hjälpa till (y) okej de blir ett golv där som ska gjutas oxå då är de hur lungt som helst då kommer trappen definitivt ligga kvar. Då funkar det säkert med en gjuten trappa oxå då kommer ju plattan hålla emot den. Ja de blir ju helt klart enklast att bygga i trä men det är fullt genomförbart att gjuta oxå. Jo precis det är ju oxå en fördel om det skulle bli nått strul med dränering eller liknande så slipper du bila bort trappen ;) ja det är inte det lättaste bara hoppas att det släpper snart så dom får in lite. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.