Hej,
Har dragit in nytt vatten och avlopp och som en konsekvens därav är ett rum i källaren uppgrävt och golvet består nu av grus och småsten m.m. (nyköpt gammalt hus som vi rustar). Rummet är på ca 9 kvadrat och jag har lite funderingar inför gjutningen som jag hoppas få svar på. Rummet blir ett källarförråd utan nämnvärd golvbelastning. Min plan är följande:
Täcka de nya avloppsrören med sand och jämna av hela ytan. Lägga ett lager markisolering 50 mm och sedan ställa ut "markdistanser" på ca 50 mm som jag sedan najjar fast armeringen i. Blandar betongen själv, räknar med ca 50-70 mm tjocklek på plattan.
Mina funderingar är, hur kärrar jag ut betongen på mattan av armering? ska man "bygga" plank att gå på eller ska man gjuta i etapper? Nån sa att man bör lägga ut avjämningsytor att dra av betongen på så att ytan bir plan men hur fungerar det med armeringen, den blir väl i vägen?
Jag kanske tänker helt fel och är inne på fel spår? Tacksam för tips!
/ Uffe
 
Skånepöjk
Det kan inte vara en idé och lägga EPS betong och sen när det torkat flytspackla?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det kan inte vara en idé och lägga EPS betong och sen när det torkat flytspackla?
EPS skulle fungera men grejjen är att jag har sand och singel samt cement redan (även armering). Så jag tänkte försöka hålla kostnaden nere och använda det jag har (om möjligt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.