Hej.

Ska gjuta källargolvet efter byte av avloppsrör.

Min fråga; hur mycket sten ska jag ösa ner och hur mycket betong ska jag hälla i? Måste det vara gjuten betong runt rören eller kan det vara sten runt röret och sen typ 10-15 cm betong ovanpå?
Vill gärna få användning av stenresterna.

Tack på förhand
Robert
 
  • En källare under renovering med nybytta avloppsrör och en stor hög med krossad sten som väntar på att gjutas över med betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt avloppsrör i grus med uppbrutet källargolv och en spade i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett väldigt gissel det där med märkningar på avloppsrör. I regel brukar man säga att gråa är godkända för ingjutning men svagare för frystemperaturer, medan röda(orangea) tål frost och UV bättre.

Med det sagt så bör du kunna fylla önskvärd mängd med ditt material och sen gjuta upp så att i varje fall armeringen blir inguten ordentligt. Du bör absolut lämna 40-50mm under armeringen inför gjutning.

Se detta svar mer som är vägvisning, invänta gärna någon mer kunnig på just rören.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Jag har valt rör med markeringen BD, vilket är godkända för gjutning :) De har mycket tjockare vägg än vanliga rör med beteckningen B.

Jag har gjort såhär.. har fyllt upp med sten/grus till den gamla betongen (minst 10cm betong kommer bli gjutet).
Vissa delar av rören är helt under sten, medans andra delar syns igenom stenarna.
Jag ska även fixa ny armering till den betongen jag ska gjuta.


C C.Lundin skrev:
Det är ett väldigt gissel det där med märkningar på avloppsrör. I regel brukar man säga att gråa är godkända för ingjutning men svagare för frystemperaturer, medan röda(orangea) tål frost och UV bättre.

Med det sagt så bör du kunna fylla önskvärd mängd med ditt material och sen gjuta upp så att i varje fall armeringen blir inguten ordentligt. Du bör absolut lämna 40-50mm under armeringen inför gjutning.

Se detta svar mer som är vägvisning, invänta gärna någon mer kunnig på just rören.
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.