Hej alla!
Har köpt ett hus med höga radonvärden i källaren, källarplanet är inte rustat på länge och en viss unken doft förekommer. Min tanke är att bila upp golvet och göra helt nytt, med avlopp betong osv. Min fråga är hur skall det nya golvet byggas upp, grus dimension, hur mycket, isolering, betong. Det är redan ganska lågt i tak så jag har nog inte så många val. ???
 
Dum fråga kanske, men "rasar" inte huset när man bilar sönder plattan som det står på? Tar man det "en bit i sänder" eller?

P.S. Kurre's hus verkar ju stå fortfarande dock... ;) D.S.

/ JoGi
 
Hej, i morgon bitti sätter jag igång mitt källarprojekt, kåken är ett borohus från 40-talet. Jag tänker bila ut källarplattan (oarmerad) och lyfta ut delar av den sprängsten som ligger under. därefter lägga ut ett skikt singel, 20 cm frigolit (s100) armering och gjuta ca 8- 10 cm.

Var skall jag lägga golvvärmen (vattenburen) ovan eller under armeringsmattan?

Skall jag naja fast värmeslangen i armeringen eller använda de speciella skenor man kan köpa?

Kurre, du har lagt fuktspärr i form av plastfilm, är det nödvändigt eller ens tllrådligt när jag ej skall ha trägolv?

Taksam för svar

 
Hej, igen
Läste att du skulle börja att gräva ur källaren. Hur tänkte du bygga upp golvet? Jag menar hur tjocka lager makadam och isolering behövs?
Jag tänkte också lägga vattenburen golvvärme och har samma fråga om fastsättning av vattenrör.

/Staffan
 
Hmm intressant...

Så om golvet är gjort som du Kurre beskriver det - hur mycket måste (bör) man bila ur??? Skall man spara en "krage" runt alla inner och ytterväggar?
Är det lönt och möjligt att bara göra detta i t.ex. delar av källaren??? Någon som gjort så?
(Några tips på var man kan läsa mer om denna typ av aktivitet???)

/ JoGi
 
Kurre skrev:
Bilade upp o grävde ur en bit ner.
...<klipp>
50mm "spontad" cellplast
22mm limmad golvspån och 20mm cellplast som distans upp en bit mot väggarna
...<klipp>
Förstod inte denna del (fet)... Kan du hjälpa mig genom att beskriva lite mer i detalj??

Mvh /JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.