Hej

Nu är formen helt klar, isoleringen på plats och armering och värme slingor ligger....

Jag har murat en form av lecablock som jag tänkte gjuta i. Men min fråga är vilken metod är smidigast/bäst för att få ett jämt och fint golv? Har gjutit ett par plattor innan och då vibbade vi och sedan "stockade" vi betongen jämn.
FInns det några smidagare sätt?

Tacksam för alla svar och funderingar!
 
hej !du kan väl stocka som du gjorde förra gången,om inte plattan är för stor.är det svårt att stocka,hyr en laser som står på en platta ca 50*50 cm,hyr även en glättnings maskin .
 
Mikael_L
snickar_lasse skrev:
hej !du kan väl stocka som du gjorde förra gången,om inte plattan är för stor.är det svårt att stocka,hyr en laser som står på en platta ca 50*50 cm,hyr även en glättnings maskin .
Jag vet inte om du ska blanda in en glättningsmaskin....

Vad jag hört så är dom mycket svårkörda för en nybörjare. När jag var med och gjöt för någon vecka sedan så lät vi det brinna några timmar, sen la vi ut några överblivna frigolitblock och kröp ut på plattan och först rev ytan med ett bräde sen några tag med en stålputsslev så blev ytan faktiskt riktigt hyfsad.

Hoppas det kommer fler åsikter, jag har minst sagt begränsad erfarenhet ... :surprised:
 
Vi gjöt för ett tag sen en garageplatta, hade en snickare med som hjälpte mig. Han körde ungefär halva plattan med glättningsmaskin, sen den andra halvan tog jag själv. Upplevde det inte som svårt, men det finns väl lite olika maskiner kanske ?
 
Glätta är lite trixigt om man inta har gjort det innan, det är väldigt lätt att det blir "fartgupp" vågor i betongen om man inte gör det rätt. Man glättar i ett spiralmönster från en sida till den andra upprepa tills hela plattan är klar. En glättare är väldigt tryggt att ha. skulle det regna lite, eller om betongen har bränt på lite för mycket så är det ingen rolig historia att försöka rädda den plattan med bräda och slipsvärd.
 
så det är inget problem att väga av med laser även om man har byggt på ett lager till med lecablock...
Jag vill nämligen ha ett lager till för att få upp panelen lite.
Detta innebär ju att man får en "ram" som går upp ca 19 cm runt betongen. Vad kan det medföra för problem? svårare att arbeta med lasern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.