Hej!

Jag skall gjuta en ny platta 36m2 i en del av min maskinhall i som är 24 cm lägre än övriga delen av maskinhallen. Väggarna är putsade lecablock. Här skall jag in med lite tunga maskiner som fräs, svarv etc som kommer stå längst med den nya plattans hörn.

Jag tänkte lägga 15cm cellplast ovanpå den befintliga plattan (som är en ordentligt armerad platta som ligger oisolerad på leran) och sen gjuta en ny platta på 9 cm med golvvärme.

Det dyker upp lite frågor.

1. Räcker det med denna betongtjocklek?
2. Skall jag göra en kantbalk på plattan? På så vis att jag lägger mindre cellplast i en skåra längst med väggarna?
3. Skall jag borra in armeringsjärn horisontellt i befintliga väggar/grund för att plattan inte skall sjunka ner i någon ände om jag ställer något tungt.
4. Skall jag lägga någon papp mot den befintliga väggen i höjd med den nya plattan så att den nya plattans betong inte förbinds med väggarna?
5. Skall jag armera extra vid ingången till rummet? Så att inte kanten på plattan knäcks när man kör med truck?
6. Kan det uppstå några problem med platta<->isolering<->platta
7. Skall jag ha någon slags duk tillsammans med cellplasten av fuktaspekt?
8. Behöver man lägga någon duk på cellplasten så att den inte riskerar att flyta upp när betongen läggs ut? Såg på tv för längesen att dom gjorde så med den anledningen som förklaring men inte sett det någon annanstans.


Många frågor!

Hoppas någon besitter kunskapen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.