Vi skall gjuta betongplattor med ingjutna plintar i. Plintarna skall tillverkas i förväg och skall ha ingjutna stolpjärn och undertill tre ingjutna armeringsjärn. Vi har tänkt att gräva kvadratiska hål 80x80 cm i marken och placera plintarna i groparna och väga av dem. Armeringsjärnen i plintarna hjälper till att hålla dem på plats så att de inte rubbas under gjutningen. Någon tyckte att vi borde ha armeringsjärn i plintarna som sticker ut från sidorna och gjuts in i plattan. Det är en rimlig synpunkt men problemet är att det blir svårare att tillverka plintarna på ett rationellt och snabbt sätt om man måste inkludera armeringsjärn. Själv tror jag att hållfastheten blir tillräcklig utan extra armering. Vad tror ni andra?

Gjutmetod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju omöjligt att säga något om hållfastheten utan att veta vad plintarna skall bära upp. Hur många plintar skall ni göra?
 
Det skall bli en hangar på 12x9 meter och 11 plattor/plintar. På plintarna står limträstolpar och sedan korrugerat plåttak.
 
Jag glömde en sak. På limträstolparna ligger totalt tre limträbalkar och sedan plåttaket.
 
Gräva hur djupt?
Underlag där?
Vikt?

Som redan nämts omöjligt att svara på.

Är byggnaden i sig stabil så borde det inte krävas extra av vad den står på är min lekmannauppfattning men ta inte det för sanning.
 
Plattorna kommer inte att göra någon nytta om inte allt armeras ihop. Att gjuta i två steg verkar inte heller vara någon bra idé, gör riktiga formar, armera och gjut i ett stycke.

Som redan sagts så behövs uppgifter om tryck- (och lyft!) krafter. Risken är nämligen även att plattorna är för lätta och hela konstruktionen blåser iväg.
 
Plintarna skall tillverkas i förväg och skall ha ingjutna stolpjärn och undertill tre ingjutna armeringsjärn... ...Armeringsjärnen i plintarna hjälper till att hålla dem på plats så att de inte rubbas under gjutningen.
Armeringsjärn som sticker ut undertill är väl ingen bra idé? Risk att järnen rostar och att det blir rostsprängning i plintarna.
 
Vad är vitsen?
 
Vi har tagit åt oss av alla svar och har nu övergivit den här idén och väljer en mer konventionell metod. Vi inser att den här blev för krånglig.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.