Hej,

Ska dra vatten till tvättstuga/pannrum genom ett rum där det ska gjutas ny bottenplatta med vattenburen golvvärme.
Jag har tänkt mig att dra Pex Rir in till tvättstugan/pannrummet och det kommer då bli både varm och kallvatten. Det jag är osäker på är just nu var i golvet rören ska ligga.. över eller under isoleringen eller i betongen. Jag såg att det finns en variant av rir som är isolerade är det värt merkostnaden? man vill ju inte gärna att varmvattnet ska ha tappat många grader innan det kommer in till badrummet... Det rör sig om ca 10m rör.
Min tanke som jag i ett kort ögonblick tyckte kändes logisk var att lägga kallvattnet under isoleringen och varmvattnet i betongen.. och då med vanlig rir.

Någon som har koll på detta?

MVH
Per
 
Om det inte finns några "lagliga" hinder (typ legionella risker) så tycker jag att det låter som en bra ide, lägg kallvatten under isoleringen och varmvatten ovan.
Vi har RiR under isoleringen och får härligt kallt vatten, men får vänta en stund på varmvattnet.
 
Jag tror att det funkar bra som du tänkt dig, ink placering av rören, men jag skulle verifiera att skyddsröret är lämpat för ingjutning.
 
Om man är rörläggarnörd; kallvattnet lägger du så kallt som möjligt, varmvattnet så varmt som möjligt om det skall bli optimalt. Håll även isär rören i sida, minst 20 cm. Risken för frost är dock vktigast att ta hand om. Det kalla röret skall alltså inte ligga oisolerat utomhus.

Fundera även på en VVC-pump, så får ni varmt vatten direkt när ni öppnar kranen. Det kommer även att vara varmast möjliga vatten i hela systemet. Principen för VVC är att det hela tiden "läcker" varmvatten i en slinga. Det varmvatten som inte tappas ur kranen cirkuleras tillbaka till varmvattenberedaren. Värmen som tillkommer för detta går i princip till uppvärmning av huset, så det är inte energislöseri på något sätt.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Det varmvatten som inte tappas ur kranen cirkuleras tillbaka till varmvattenberedaren. Värmen som tillkommer för detta går i princip till uppvärmning av huset, så det är inte energislöseri på något sätt.
Under vintern iaf ... ;) :surprised:

Men innan jag får påhopp, så håller jag direkt med om att det vatten som fyllt ledningen och sen står och kallnar när man inte har cirkulation motsvarar till viss del den energin som åtgår i det cirkulerande systemet.
Det är möjligtvis när man är på semester en månad under sommaren som det inte längre rör sig om rena hårklyverier.
 
Mikael_L skrev:
Under vintern iaf ... ;) :surprised:

Men innan jag får påhopp, så håller jag direkt med om att det vatten som fyllt ledningen och sen står och kallnar när man inte har cirkulation motsvarar till viss del den energin som åtgår i det cirkulerande systemet.
Det är möjligtvis när man är på semester en månad under sommaren som det inte längre rör sig om rena hårklyverier.
Precis. Skillnaden på årsbasis är summan av alla jävla 50-öringar man samlar i plånboken och aldrig får användning för.
:D
 
MathiasS skrev:
Jag tror att det funkar bra som du tänkt dig, ink placering av rören, men jag skulle verifiera att skyddsröret är lämpat för ingjutning.
Ska göra samma resa själv om ett tag och det lutar ju åt Wirsbo's. Vad gäller egentligen, är RiR generellt sett tillåtna att gjuta in?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.