Hej.
Husrenoveringen är i full gång och massor med saker att ta reda på/ lösa för att kunna göra det på bästa sätt.

Nästa fråga jag behöver hjälp med är trappan som står på kärnvirke. 2 reglar under den. Dessa har sedan legat direkt i sandjorden och det verkar ha fungerat bra. MEN nu vill jag gjuta platta under och undrar vad som är bäst lösning.

Kan man gjuta in kärnvirke i plattan dvs skjuta under isoleringen så att trappan står direkt på den och lägga betong och golvvärme runt om?

Eller skulle man försöka byta reglarna mot järn.

Eller skulle man ta bort dem och hoppas att jag kan höja trappan några cm och försöka gjuta under den för att sedan sänka ner den på plattan?

Jag vill verkligen inte ta bort den. Den är målad och fastsättningen har jag ingen aning om…

Tacksam för tips!
 
  • Renovering av trappa på kärnvirke i hus under ombyggnad, med reglar och sandjord synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget trä i eller mot betongen, lägg syllpapp eller pallningsbricka mellan trä och betong.
 
F fribygg skrev:
Inget trä i eller mot betongen, lägg syllpapp eller pallningsbricka mellan trä och betong.
Jag är helt med dig och med nytt trä skulle jag inte tänka på det. Det som gör att jag överväger/undersöker är att det defacto legat direkt i jord i 70-100 år och är kärnvirke utan någon tillstymmelse till åverkan.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag är helt med dig och med nytt trä skulle jag inte tänka på det. Det som gör att jag överväger/undersöker är att det defacto legat direkt i jord i 70-100 år och är kärnvirke utan någon tillstymmelse till åverkan.
Såga eller 'feina' av trappan om det behövs, är du skeptisk till grundmurspapp eller pallbrickor kan du möjligtvis använda dubbel näver till att isolera trävirket från sten/betong
 
Jag hade lite liknande, vår trapp gick runt en stolpe och den gick ner i betonggolvet och hade så varit i åtminstone 20 - 25 år innan det började växa hussvamp...
Ersatte stolpvirket och gjöt istället fast en stolpsko åt den i betonggolvet.
 
F fribygg skrev:
Såga eller 'feina' av trappan om det behövs, är du skeptisk till grundmurspapp eller pallbrickor kan du möjligtvis använda dubbel näver till att isolera trävirket från sten/betong
Ok. Jag får ta bort reglarna och försöka lyfta den så att man kan gjuta under. Vill inte riskera något. Skall man ändå lägga tjärpapp med tanke på att plattan blir isolerad mot grunden?
 
K Kurtivan skrev:
Jag hade lite liknande, vår trapp gick runt en stolpe och den gick ner i betonggolvet och hade så varit i åtminstone 20 - 25 år innan det började växa hussvamp...
Ersatte stolpvirket och gjöt istället fast en stolpsko åt den i betonggolvet.
Det vill jag inte riskera. Dock kommer det att isolerad under den men det kanske ändå riskerar fukt med allt vad det innebär?
 
Kapillärkraften är enorm så om du nu isolerar och lägger golvvärme finns det risk att du ändrar förutsättningarna och faktiskt drar in fukt.
Jag hade dock inte varit speciellt orolig om du bara kompletterar men med mycket isolering så är det ett reellt problem.
Kan motverkas genom att ha grundvärme på sommaren och golv som släpper igenom fukt.
 
tttomten tttomten skrev:
Kapillärkraften är enorm så om du nu isolerar och lägger golvvärme finns det risk att du ändrar förutsättningarna och faktiskt drar in fukt.
Jag hade dock inte varit speciellt orolig om du bara kompletterar men med mycket isolering så är det ett reellt problem.
Kan motverkas genom att ha grundvärme på sommaren och golv som släpper igenom fukt.
Hur menar du bara komplettera?

Om jag ställer trappan ovanpå plattan, dvs tar bort reglarna och låter den stå direkt på betongen. Behövs det något fuktbrytande då?
 
D Dr Benz skrev:
Hur menar du bara komplettera?

Om jag ställer trappan ovanpå plattan, dvs tar bort reglarna och låter den stå direkt på betongen. Behövs det något fuktbrytande då?
Komplettera-stoppar in lite isolering.
Om du kommer åt så ska du absolut använda något som stoppar ev fuktvandring.
 
tttomten tttomten skrev:
Komplettera-stoppar in lite isolering.
Om du kommer åt så ska du absolut använda något som stoppar ev fuktvandring.
Ok jag förstår. Tanken är att gräva ut under med ca 40-50 so. Övriga huset och lägga makadam och isolering och sedan gjuta platta på det. Men man skall ändå ha någon som bryter emellan för säkerhets skull?
 
D Dr Benz skrev:
Ok jag förstår. Tanken är att gräva ut under med ca 40-50 so. Övriga huset och lägga makadam och isolering och sedan gjuta platta på det. Men man skall ändå ha någon som bryter emellan för säkerhets skull?
Ja!
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.