Hej!
Har en liten fundering har precis köpt en tomt å de lutar åt att de blir platta på mark me vattenburen golvvärme.

Min tjejs syrra har precis byggt hus me platta på mark och vatten golvvärme.
ska man gjuta in golvvärmen i plattan jag menar frigolit,armering,golvärme sen betong eller gjuter man plattan helt klart sen efter de lägger ut iso på färdiga plattan när de torkat sen golvvärme sen flytspackla över detta..

Mkt tacksam för svar å skriv gärna för å nackdelar om de skulle vara så att båda sätten e rätta..
 
Man gjuter in golvvärmen i plattan som du skrev först. All isolering lägger man under plattan, så betongen hamnar på den varma och torra sidan.
 
Hej!

Som jag har förstått det fungerar bägge varianterna.
I betongen gör att slingan kommer längre ner vilket är bra för värmefördelningen och det blir antagligen lite svårare att få alla slingor rätt placerade direkt när man gjuter plattan. Men som jag har förstått det så är det så de flesta hustillverkare gör nu för tiden.

Att lägga på golvvärmen efteråt minskar ju risken för att den förstörs under bygget och är kanske lite enklare när man har väggar på plats? Det blir också dyrare, för flytspackel är mycket dyrare än betong. Och så kommer slingorna ytligare, vilket gör att värmen i golvet kan kännas ojämn. En fördel med detta är förmodligen också att det är enklare att bila upp slingorna om något blir fel.

Väljer man inuti-betongen-varianten så finns också valet att lägga slingorna ovanpå eller under armeringen. Där verkar det också vara olika bud beroende på vem man frågar.....

/pinebar
(som av ganska många krångliga skäl valde att lägga ovanpå plattan för en utbyggnad och inuti plattan under armeringen vid renovering av det gamla golvet.)
 
Joo man e juh lite orolig om nån av slingorna skulle brista eller om man tex proppar i en av dem..
Kanske man skulle satsa på elslinga istället så kanske de inte blir samma skada omnåt skulle gå snett..
men me detta lands elpriser lär de nog bli vatten trots allt:)
 
Hur menar du "om man proppar i en av dem"?

Klart att du inte ska bygga med elslingor i golvet.. Man bygger massor av plattor med ingjuten vattenburen värme, och sen har man försäkringar som täcker i de ytterst få fall nånting går snett.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Tror inte du behöver vara så orolig för att det händer slingorna något under byggnadstiden. Vad som kan hända i framtiden vågar jag ej ge mig in på då jag inte har en aning om åldersbeständighet, olika kvaliteter på vatten etc.
Men att göra hål på en golvvärmeslang är svårt även om man t.o.m använder provocerat våld.
Håller med ovanstående att du absolut skall gjuta in slangen. Värmen sprider sig uppåt som ett "V" och genom att gjuta in dem med så mycket betong som tillverkaren rekommenderar så får man förhoppningsvis en jämn värmespridning.
Annars finns risken att du kan känna slingorna med fötterna. Visst går det nog att göra på andra viset också, men då blir det dyrare med värmespridningsplåtar och svindyrt flytspackel.
 
De jag menar me att om man råkar proppa i dem e tex när man sätter upp utläggen till mellanväggarna men de ska förstås inte behöva hända om man har lite koll på måtningen etc..
Kan passa på att fråga en annan sak när man ända fått så bra svar:Vi har tänkt att bygga upp golvet i vardagsrummet eventuellt även köket ca 2 trappsteg..(nivåskillnader i dom 2 rummen)
frågan e ska man ända gjuta in golvvärmen i dessa rum fast man kommer ha ca 40 cm upphöjning från plattan..

mvh Danne
 
Spontant känns det som att elda för kråkorna, Kanske kan vara bra att lägga dit slingorna men inte koppla in dem och sen lägga nya slingor i upphöjnaden.

Du kan ju låta bli att spika/borra fast innerväggarna. PL400 eller dylikt mellan syl och platta och de sitter kvar
 
mats_o skrev:
Spontant känns det som att elda för kråkorna, Kanske kan vara bra att lägga dit slingorna men inte koppla in dem och sen lägga nya slingor i upphöjnaden.

Du kan ju låta bli att spika/borra fast innerväggarna. PL400 eller dylikt mellan syl och platta och de sitter kvar
Joo de e sant att man kan limma fast utläggen..Men Jag hade nog velat ha duk på utläggen för ljudets skull så proppa e nog att föredra i så fall..
Inte för att jag vet hur långt ner i plattan man lägger golvvärmen men man kan annars ha en distans på proppen som man kan bestämma borrdjupet med..
 
Mikael_L
Tja.
Jag är ju ingen expert på det här direkt...
Men de allra flesta gjuter in golvvärmeslingorna i betongplattan, så det är nog inte så dumt att du gör så.
Det är nog "väldigt" mycket dyrare att lägga på dom sen.

Slingorna längre ner = jämnare värme.
Slingorna högre upp = snabbare reglering
Men jag tror inte det är så jättestora skillnader, vi snackar ändock bara några få cm.

Men nu till ett tips.
Mät in och rita upp noga på cellplasten var alla väggar ska vara.
Slingorna behöver sen inte gå så nära innerväggar, det gör inte så väldans mycket om golvet blir en grad kallare närmast en innervägg, för det är ändå aldrig någon som går där.
Vid yttervägg bör du däremot låta slingorna gå nära väggen för att hjälpa mot kallras, många lägger slingan ett extra varv under fönster också.
Men syllen vid yttervägg har du ju superkoll på exakt var du kommer borra/spika, så det bör inte vara några problem.

Fotografera golvet jättemycket när du har lagt dina slingor och armeringsnät, gärna med en tumstock lr likn med i bilderna liggandes i lite olika riktningar, så har du hjälp av bilderna om några tveksamheter uppstår senare.
 
  • Frigo_ritade_vaggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Tja.
Fotografera golvet jättemycket när du har lagt dina slingor och armeringsnät, gärna med en tumstock lr likn med i bilderna liggandes i lite olika riktningar, så har du hjälp av bilderna om några tveksamheter uppstår senare.
Ovärderligt! Fota dock efter att armeringen lagts ut. Rutmönstret som blir av nätet är perfekt för att måtta in var saker och ting sitter om man har en bra referenspunkt, typ ett avloppsrör. Vanligast är att rutorna är 15x15 cm.
 
De va riktigt smart de där me att fotografera...

Tack för era klippska svar;)
 
Det var onekligen ett mycket bra tips även för oss utan golvärmen men med el och vattenledningar nära ytan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.